​Stora orättvisor inom diabetesbehandling

Det råder stora orättvisor i resursfördelningen vid diabetesbehandling beroende på var i landet man bor, enligt ny statistik från Barndiabetesfonden. Landstingen erbjuder inte samma hjälp till personer med diabetes. Världsdiabetesdagen infaller varje år den 14 november för att uppmärksamma att diabetes är en sjukdom som ständigt ökar i hela världen.

Det är stora orättvisor i fördelningen av hjälpmedel för diabetes behandling. Till stor del beror orättvisorna i hjälpmedelsfördelningen på att de olika landstingen gör olika prioriteringar av sina ekonomiska resurser. Den ojämna fördelningen beror också på att det idag inte finns några ekonomiska subventioner från staten för den här typen av hjälpmedel.

– Med ett samlat resurssystem för diabeteshjälpmedel och länsöverskridande samarbeten skulle alla som är i behov av exempelvis CGM-mätare få dessa, oavsett var i landet de bor. En glukosmätare av den här typen gör att barn med diabetes, och även föräldrarna, känner sig tryggare, och får en ökad livskvalitet, säger Johnny Ludvigsson, ordförande i Barndiabetesfonden. En del föräldrar säger att det är ”som att få ett nytt liv” och att man ”äntligen kan sova lugnt hela natten”.

– Tillsammans med Barndiabetesfonden vill vi öka kunskapen om diabetes i samhället, få in resurser till fortsatt forskning och skapa utrymme för bättre diabetesbehandling. Diabetes är fortfarande en obotlig, livshotande sjukdom och det enda som kan ändra på detta är fortsatt forskning på området, säger Ingrid Strömbeck, Lilly.

I Sverige uppmärksammas Världsdiabetesdagen, 14 november, av Barndiabetesfonden som för fjärde året i rad tillsammans med läkemedelsföretaget Lilly anordnar en välgörenhetsauktion där ett 40-tal unika objekt och upplevelser auktioneras ut till förmån för Barndiabetesfondens forskning.

Bland objekten återfinns bland annat ett unikt fotografi på Kungafamiljen från 1979 taget av Hans Gedda. Här märks också en fendergitarr signerad av Björn Ulvaeus och en unik statistroll i TV4- serien Solsidan. Samarbetspartner till auktionen är Bukowskis och alla intäkter går oavkortat till Barndiabetesfondens forskning.

Statistiken bygger på en undersökning (webbenkät) som initierades av Barndiabetesfonden våren 2014 och genomfördes på 43 barnkliniker i Sverige. Syftet var att ta reda på inställningen till CGM och i vilken omfattning CGM används i behandling.

För mer information, grafer och bildmaterial besök:

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Filip Jarl, presskontakt, Micael Bindefeld AB 070 - 736 08 00, filip.jarl@bindefeldab.se
Annelie Barkelund, kommunikationschef Lilly 070 - 609 88 36, barkelund_annelie@lilly.com

För frågor om undersökningen:
Lisa Hillerström, pressansvarig Barndiabetesfonden 073 – 376 18 17, lisa@hgpr.se

Mer om Barndiabetesfonden:
www.barndiabetesfonden.se

Se objekten och lägg bud:
www.bukowskis.se

Pressbilder på objekten samt undersökningsresultatet kan laddas ned från: http://press.bindefeldab.se
Användarnamn: auktion
Lösenord: press

Om typ 1-diabetes hos barn
Cirka 8000 barn och unga i Sverige har diabetes typ-1.
Diabetes hos barn leder fortfarande till överdödlighet i unga år.
Sverige har, näst efter Finland, världens högsta frekvens av diabetes hos barn. • Varje dag insjuknar två barn i Sverige i typ1-diabetes
Ett barn med typ 1-diabetes tar 6 till 10 insulininjektioner per dag.

Om Världsdiabetesdagen
Världsdiabetesdagen firas den 14 november till minne av läkaren Frederick Banting som föddes denna dag. 1921 upptäckte han insulinet tillsammans med Charles Best. Forskarteamet behövde hjälp med att tillverka insulin i större skala och inledde ett samarbete med Lilly. 1923 var läkemedelsföretaget Eli Lilly först med att tillverka insulin för allmänt bruk. Samma år fick Frederick Banting Nobelpriset i medicin tillsammans med John Macleod.

• världsdiabetesdagen