Tidigare borgmästaren blev ny ordförande i Barndiabetesfonden

I snart tio års tid har Ann-Cathrine Hjerdt, före detta kommunalråd och borgmästare i Linköping, engagerat sig i kampen mot typ 1-diabetes. I april utnämndes hon till ny ordförande för stiftelsen Barndiabetesfonden.

Vid stiftelsen Barndiabetesfondens årsmöte den 6 april meddelade Johnny Ludvigsson att han avgår som styrelseordförande efter 33 år vid posten. I samband med detta utnämndes Ann-Cathrine Hjerdt, före detta borgmästare och kommunalråd i Linköping, som hans efterträdare. Efter att ha varit engagerad i stiftelsen Barndiabetesfonden sedan 2013, varav de senaste åren som vice ordförande, hoppas hon kunna använda sin erfarenhet för att leda stiftelsens arbete framåt.

– Det känns bra. Jag är visserligen ingen forskare men jag har andra erfarenheter och styrkor som jag kan ta med mig in i jobbet. Nu är ambitionen att vi ska fortsätta växa och där har vi tagit stora kliv framåt de senaste åren, inte minst med hjälp av vår generalsekreterare Åsa Soelberg. Jag ser verkligen fram emot uppdraget, säger Ann-Cathrine Hjerdt.

Utöver sin gedigna erfarenhet från politiken har hon även 30 års erfarenhet inom bankväsendet och en god förståelse för vad livet med typ 1-diabetes innebär. Hennes sambos systerdotter drabbades själv av sjukdomen som treåring.

– Jag vet ju hur jobbig den här sjukdomen är både för den som har den och för familjen runt omkring. Det är en verklig anhörigsjukdom och en kamp som måste vinnas varje dag. Idag är min sambos systerdotter en vuxen kvinna, men jag ser fortfarande hur hennes mamma ständigt fortsätter att ha koll på vad hon äter och när hon äter. Det är en oro som alltid finns där.

Nu vill Ann-Cathrine att stiftelsen fortsätter lägga ett tydligt fokus på forskning kring typ 1-diabetes, berättar hon.

– Vi har våra tre ben som vi står på, det vill säga förebygga, bota och lindra typ 1-diabetes vilket vi så klart ska fortsätta med. Personligen tycker jag att det är oerhört intressant med alla nya tekniska hjälpmedel och vill gärna lära mig mer om det. Vi får hela tiden förfrågningar från forskargrupper som söker anslag och jag tycker det är viktigt att vi då läser in oss på hur de jobbar, och att även de har med ett miljö- och klimattänk i sitt arbete. Det måste ju självklart gälla för den medicinsktekniska branschen såväl som läkemedelsindustrin framöver.

– Det är också viktigt att vi även fortsatt ser till att vi har en sund och bra förvaltning av de pengar vi får in. Det har vi haft genom alla år och det är viktigt för mig att de människor som skänker pengar till Barndiabetesfonden, ska veta att de kan känna sig trygga med att pengarna används och förvaltas på bästa möjliga sätt, avslutar hon.

• forskningsanslag
  • ann-cathrine hjerdt