Tuff vardag för föräldrar till barn med typ 1 diabetes

Störd nattsömn, reducerad arbetstid och akuta utryckningar till skolan är en del av vardagen för föräldrar vars barn har typ 1 diabetes. Det visar en ny undersökning från Barndiabetesfonden. 4 av 10 föräldrar behandlar sitt barns diabetes varannan natt eller oftare. Närmare hälften har också tvingats gå ner i arbetstid för vård av sitt barn och flertalet föräldrar gör också akuta utryckningar till skolan regelbundet.

Varje dag insjuknar i snitt två barn i Sverige i typ 1 diabetes - en livslång och obotlig sjukdom. Barn drabbas nästan uteslutande av typ 1-diabetes, vilket innebär att de celler som producerar insulin dör. Sjukdomen kräver ständig behandling.

– Okunskapen är stor kring typ 1 diabetes och få vet hur allvarlig sjukdomen är och hur mycket den påverkar det dagliga livet. Barn och unga som drabbas av diabetes tvingas ta mellan sex och tio injektioner varje dag, dygnet runt, året om för att överleva, säger Eva Örtqvist, överläkare med.dr. Barndiabetesenheten på Astrid Lindgrens barnsjukhus, Stockholm.

Barndiabetesfonden har låtit genomföra en undersökning bland föräldrar vars barn (0-18 år) har typ 1 diabetes. Att sköta den omfattande och dagliga medicinska behandlingen är ett både tidskrävande och ansvarsfullt arbete. Ständiga kontroller, oro och sömnbrist hör till vardagen för att säkerställa sitt barns välmående, både på kort och lång sikt.

– Dessa föräldrar hanterar inte bara en omfattande och livsuppehållande behandling varje dag utan driver också frågor om resursstöd, utbildar skolpersonal, är alltid anträffbara på telefon och gör akuta utryckningar till skolan. Det är ett tungt ansvar som vilar på dessa föräldrar, säger Lisa Hillerström, pressansvarig på Barndiabetesfonden.

Resursstödet till familjer med barn som drabbats av typ 1 diabetes kan variera kraftigt från fall till fall beroende på vilket landsting man tillhör. Idag saknar 58 procent av respondenterna i undersökningen helt resursstöd. Många familjer upplever också att de själva måste kämpa för att få nödvändiga resurser. Fyra av tio föräldrar, till barn med typ 1 diabetes, måste göra akuta utryckningar till skola eller dagis minst en gång varannan månad. Undersökningen visar tydligt att det för med sig en ständig oro hos föräldrarna för att deras barn närsomhelst och akut kan behöva deras hjälp.

I Sverige uppmärksammas Världsdiabetesdagen av Barndiabetesfonden som i samarbete med Lilly Diabetes för tredje året i rad anordnar en välgörenhetsauktion där ett 40-tal unika objekt och upplevelser auktioneras ut. Bland objekten återfinns bland annat ett unikt fotografi på Kronprinsessan Victoria, tillika beskyddare av Barndiabetesfonden, taget av Mikael Jansson. Här märks också en elgitarr signerad av B.B. King och Jimmy Page (Led Zeppelin), skänkt av Tomas Ledin.

Samarbetspartner till auktionen är Stockholms auktionsverk och alla intäkter går oavkortat till Barndiabetesfondens forskning.

– Tillsammans med Barndiabetesfonden vill vi på Lilly öka kunskapen om diabetes i samhället, få in resurser till fortsatt forskning och skapa utrymme för bättre diabetesbehandling. Världsdiabetesdagen är ett utmärkt tillfälle att lyfta frågan och det gör Lilly både nationellt och internationellt på olika sätt, säger Ingrid Strömbeck, Lilly Diabetes.

Undersökningen genomfördes mellan 25 oktober och 6 november 2013 av Barndiabetesfonden. Totalt 373 respondenter, som alla är föräldrar till barn mellan 0-18 år som har typ 1 diabetes.

För mer information, vänligen kontakta:
Lisa Hillerström, pressansvarig Barndiabetesfonden 0733-76 18 17, lisa@hgpr.se
Filip Jarl, presskontakt, Micael Bindefeld AB 070 - 736 08 00, filip.jarl@bindefeldab.se
Cecilia Björkman, kommunikationschef Lilly 070 - 609 88 36, bjorkmance@lilly.com

Mer om Barndiabetesfonden: www.barndiabetesfonden.se

Se objekten och lägg bud: www.auktionsverket.se

Pressbilder på objekten samt undersökningsresultatet kan laddas ned från: http://press.bindefeldab.se
Användarnamn: auktion
Lösenord: press

Om typ 1 diabetes hos barn
Cirka 8000 barn och unga i Sverige har typ 1diabetes. Diabetes hos barn leder fortfarande till överdödlighet i unga år. Sverige har, näst efter Finland, världens högsta frekvens av diabetes hos barn. Varje dag insjuknar två barn i Sverige i typ1 diabetes. Ett barn med typ 1 diabetes tar 6 till 10 insulininjektioner per dag.

Om Världsdiabetesdagen
Världsdiabetesdagen firas den 14 november till minne av läkaren Frederick Banting som föddes denna dag. 1921 upptäckte han insulinet tillsammans med Charles Best. Forskarteamet behövde hjälp med att tillverka insulin i större skala och inledde ett samarbete med Lilly. 1923 var läkemedelsföretaget Eli Lilly först med att tillverka insulin för allmänt bruk. Samma år fick Frederick Banting Nobelpriset i medicin tillsammans med John Macleod.