Tung internationell utmärkelse till Johnny Ludvigsson

Barndiabetesfondens ordförande Johnny Ludvigsson utsågs 5 okt 2012 till Honorary Member of EASD (European Association of the Study of Diabetes) vid organisationens 48:e årsmöte i Berlin. Drygt 18 000 deltagare från över 130 länder samlades vid tillställningen. Johnny Ludvigsson sällar sig därmed till en mycket unik skara av världsledande diabetesforskare under gångna decennier.

Den förste som blev Honorary Member var Charles Best, Toronto, som tillsammans med Banting (Nobelpristagare) upptäckt insulin och 1922 behandlade den förste patienten. Nummer 3 av hedersmedlemmarna blev Hans Christian Hagedorn, Danmark, som skapade det första långverkande insulinet (NPH) 1936, vilket fortfarande används. Johnny Ludvigsson blev den genom tiderna tredje svensken som blivit utnämnd till hedersmedlem. Rolf Luft, professor i medicin vid Karolinska institutet, Stockholm, under decennier, 1973 president för International Diabetes Federation, blev Honorary Member of EASD  liksom senare  professor Claes Hellerström, världsledande preklinisk forskare vid Biomedicum, Uppsala universitet. Båda är nu bortgångna och Johnny Ludvigsson således den ende nu levande svensk som har hedersbetygelsen.

Johnny Ludvigsson är den förste någonsin i EASDs historia som varit pediater (barnläkare) och förutom äran innebär utmärkelsen också vissa förmåner (ex alltid inbjuden till EASDs kongresser) livet ut.

Barndiabetesfonden stödjer forskning vars syfte är att förebygga, bota eller lindra diabetes hos barn och ungdomar. Barndiabetesfonden är en stiftelse och är helt beroende av frivilliga bidrag från privatpersoner, företag och föreningar. Barndiabetesfonden har ett 90-konto och är medlem i Frivilligorganisationernas Insamlingsråd. Mer information: www.barndiabetesfonden.se.