Yasemin Arhan Modéer har varit ledamot i Barnfondens styrelse sedan 2015. I början av september 2018 reste hon till Rajasthan i Indien för att besöka och följa upp projekt som Barnfonden driver.

​Yasemin söker lösningar på globala utmaningar

Yasemin Arhan Modéer har nyss kommit hem från sin första resa som styrelseledamot för Barnfonden. Intrycken efter resan är många och starka. I indiska Rajasthan har Yasemin Arhan Modéer besökt Barnfondens projekt. Hon ser en tydlig koppling till sin egen verksamhet i Malmö där hon arbetar för att få till bra möten och samarbeten över gränserna, alltid med FN:s globala hållbarhetsmål i blickfånget.

Så länge Yasemin kan minnas har hon försökt att hitta lösningar på stora utmaningar. När hon blickar bakåt i tiden ser hon att detta fanns i henne redan som barn.

–Jag har alltid strävat efter att förstå helheten och få med globala perspektiv. När jag var liten var min dröm att arbeta på FN och det präglade mitt val av utbildning, berättar Yasemin som i grunden är statsvetare.

Under en period arbetade Yasemin på FN. Det blev en port mot världen och när hon sedan gick vidare till Stockholms Handelskammare fortsatte hon med sitt internationella engagemang. I över tio år arbetade Yasemin med Sida-uppdrag där fokus var på handel från låg- och medelinkomstländer.

Att tänka nytt är en drivkraft

Yasemin är född och uppvuxen i Skåne. Efter att ha bott i Stockholm i över ett decennium, flyttade Yasemin och hennes familj till Malmö. Det har nu gått ett par år sedan flytten och 2015 startade Yasemin företaget STUDIO Meetingpoint/Altitude Meetings som idag har 13 anställda. De strävar inte bara efter att göra skillnad för sina kunder utan också för samhället i stort.

– Vi jobbar för att vara en del av lösningen i FN:s globala hållbarhetsmål. Sektorer som tidigare varit uppdelade går inte längre att dela upp.

Yasemin berättar vidare att utvecklingsorganisationer och näringsliv måste arbeta tillsammans. Ett exempel på det är hela modeindustrin som måste bli mer hållbar:

– Det räcker inte bara att klädföretagen ändrar sig, utan hela produktionskedjan och vi konsumenter måste med på resan. För att hitta nya tänk och nya affärer så gäller det att sammanföra olika aktörer, allt från forskare, uppstartsbolag och olika branscher. Dessa frågor jobbar vi med dagligen!

”Det går inte att förstå förrän man är där”

Första gången Yasemin kom i kontakt med Barnfonden var år 2001. Hon blev då fadder till en flicka i Burkina Faso. Det var ett medvetet val att bli just fadder, att kunna följa ett barn men samtidigt stödja ett helt samhälle.

Sedan 2015 är Yasemin styrelseledamot i Barnfonden som har sitt huvudkontor i Malmö. Resan till Indien är den första hon gör tillsammans med organisationen:

– Jag tycker att det är nödvändigt som styrelseledamot att komma ut och se vilken förändring vi gör på plats. Efter en sådan här resan får man ett helt annat engagemang. Jag har haft bra inblick tidigare vad vi på Barnfonden gör, men det går ändå inte att förstå helt förrän man är där, berättarYasemin.

Fler väljer storstad framför landsbygd

Yasemin beskriver att dagarna i Indien var långa, intensiva och fulla av intryck. Målet var att besöka, kontrollera och följa upp de projekt som Barnfonden driver i Rajasthan. Kontrasterna i Indien är stora och trots en växande medelklass är den extrema fattigdomen stor. 250 miljoner indier lever på mindre än fyra dollar om dagen och majoriteten av dem lever i storstädernas slumområden eller på landsbygden. Urbaniseringen accelererar eftersom många bönder inte kan livnära sig på sina jordbruk. Ofta är det långvarig torka eller översvämningar som gör situationen ohållbar.

–Vi måste alla bli mer medvetna om utmaningarna som vi står inför globalt. Trots utsattheten vi såg på plats är min huvudkänsla efter resan är att en liten insats kan göra så stor skillnad. Det går i rätt riktning och alla insatser vi gör för att förändra ger ringar på vattnet, säger Yasemin.

Utveckling måste ske inifrån

Det blev många möten under besöket i Indien. Möten med lokala samarbetspartner, med barn, kommittéer och byråd. Yasemin berättar att hon blev imponerad av att se hur Barnfondens lokala partners arbetade. Precis som hon drivs att tänka nytt såg hon hur nytänkandet var en stor del av utvecklingen i projektområdena:

– För att utvecklingen ska vara hållbar måste den ske inifrån. Jag fick på nära håll se hur de vi arbetar med lyssnar in och skapar en lokal förankring. Bara det att barnen på en skola vi besökte utanför Udaipur fick vara med och bestämma skolmaten varje dag säger mycket, avslutar Yasemin.