Barn i Indien.

Barnfonden tackar alla sina givare på årets Giving Tuesday

Giving Tuesday startade som en reaktion mot konsumtionsdagar som Black Friday och Cyber Monday. Givandets egen dag hyllar engagemang och sätter givandet i centrum. Barnfonden ser i år ett betydligt större engagemang på Giving Tuesday och uppmärksammar dagen genom att tacka alla givare, faddrar och företagspartners som stöttat Barnfondens arbete under 2020.

Den 1 december samlas organisationer, företag, föreningar och privatpersoner världen över för att manifestera de goda gärningarnas förändringskraft. Giving Tuesday har kommit att bli en global rörelse för generositet och engagerar miljontals människor över hela världen. Hos Barnfonden är det full fart då engagemanget bland företagspartners är mycket större än tidigare år.

Fler företag engagerar sig

– Hos Barnfonden ser vi att våra företagspartners satsar mer på Giving Tuesday i år och flera har dragit igång egna initiativ och vill stötta oss än mer, vilket vi såklart är oerhört tacksamma för. Jag tror att den pandemi som nu drabbat världen har gjort oss alla mer medvetna om betydelsen av omtanke och positiva handlingar, stora som små. Vi vill ta tillfället i akt och hylla våra faddrar, partners och givare som är riktiga hjältar. Deras bidrag har en enorm betydelse för alla barn i våra projekt runt om i världen, nu mer än någonsin, säger Mikael Sallander Hellman, insamlings- och marknadschef på Barnfonden.

Bland Barnfondens företagspartners finns bland annat smyckesföretaget Syster P som stöttar Barnfondens tjejklubbar i Etiopien, Villervalla som under hela december med start på Giving Tuesday uppmanar kunderna i butik att stötta Barnfonden. Lokala Malmöföretag såsom Sallads and Smoothies och Barber&Coffee, samlar båda in pengar via swish till förmån för Barnfonden.

Det är tredje året som Giving Tuesday uppmärksammas i Sverige. Förra året deltog omkring 200 organisationer och företag, och antalet gåvor till insamlingsorganisationer gick upp med hela 121 procent på Giving Tuesday. Nu siktar man ännu högre.

– Konceptet är enkelt. Ge en gåva eller av din tid och uppmuntra andra att göra detsamma. Tillsammans kan vi göra världen lite bättre, säger Charlotte Rydh, generalsekreterare på Giva Sverige som är nationell samordnare för Giving Tuesday i Sverige.

Om Giving Tuesday

• Giving Tuesday startades 2012 av Belfer Center for Innovation & Social Impact vid 92nd Street NY i samverkan med United Nations Foundation.
  • I över 70 länder finns det en nationell samordnare för Giving Tuesday, men rörelsen finns i så gott som alla världens länder.
  • Giva Sverige; branschorganisationen för tryggt givande, är sedan 2017 nationell samordnare för Giving Tuesday i Sverige.
  • Hashtagen #givingtuesdaysweden samlar alla initiativ som görs den 1 december i Sverige.

www.barnfonden.se

För ytterligare information kontakta:

Helen Iwefors Häggblom
Presskontakt Barnfonden
Helen.iwefors-haggblom@barnfonden.se

Mikael Sallander Hellman
Marknads- och insamlingschef Barnfonden
mikael.hellman.sallander@barnfonden.se

Barnfonden är en barnfokuserad utvecklingsorganisation som grundades 1991 och som ingår i det internationella nätverket ChildFund Alliance. Barnfonden är partipolitiskt och religiöst obunden och tillsammans med sina samarbetspartners stödjer organisationen cirka 13 miljoner barn och runt om i världen. Allt Barnfondens arbete utgår från barnet i fokus och verksamheten fokuserar på fyra områden som är tätt sammankopplade: utbildning, hälsa, försörjning och barns rätt till trygghet och skydd.