Barns åsikter mindre värda

Barns åsikter mindre värda

Trots att det är 25 år sedan FN:s barnkonvention antogs upplever endast ett av tio barn i världen att de alltid har rätt att säga vad de tycker och att deras åsikter tas på allvar. Det visar en ny internationell undersökning som svenska Barnfonden och ChildFund Alliance tagit fram.

Skillnaderna mellan världens länder är stora. Svenska barn har förhållandevis bra möjligheter att uttrycka sig.

Ett av de länder där barnen tydligast markerar att deras rättigheter inte tas på allvar är västafrikanska Mali. Där uppger 9 av 10 barn att de sällan eller aldrig har rätt att komma till tals. Mer än vartannat barn anser att samhället inte erbjuder dem tillräckligt skydd från våld.

– Barnen i bland annat Mali upplever inte att de är viktiga och växer upp med föreställningen att de inte har några rättigheter – eller ens något värde. Det visar den här undersökningen tyvärr mycket tydligt, säger Carolina Ehrnrooth, generalsekreterare Barnfonden.

Barn i utvecklingsländer har betydligt sämre möjlighet att ta tillvara på sina rättigheter. De får inte komma till tals i samma utsträckning, utsätts oftare för våld och tvingas oftare till arbete i farliga eller skadliga miljöer.

– I min by har inte barn rätt att säga sin åsikt till vuxna eftersom det anses vara respektlöst och ett tecken på dålig uppfostran. Föräldrar tvingar dessutom ofta oss barn att göra farliga jobb eftersom vi är deras barn, säger 11-åriga Fatoumata från byn Gueleba i södra Mali.

De maliska barnens vardag står i tydlig kontrast till de svenska barnens. Vartannat barn i Sverige menar att de ofta eller alltid har rätt att uttrycka sin åsikt.

– Barn i Sverige får inte skadas. Om jag såg någon som råkat illa ut skulle jag säga till min lärare eller mina föräldrar. I skolan har vi brevlådor på flera ställen där vi kan lägga anonyma lappar om vi blir retade eller ser någon som blir mobbad. Det känns tryggt, säger 11-åriga Ebba, från Trelleborg.

Mycket illavarslande är också den oro som många barn globalt sett ger uttryck för. Det är tydligt att barn inte känner sig tillräckligt skyddade från våld och utnyttjande. Undersökningen visar att det finns en oro i alla länder men barn i utvecklingsländer utmärker sig särskilt.

– Undersökningen visar att det finns en oro bland barn i alla länder. Det här är ett problem som politikerna måste ta itu med, säger Carolina Ehrnrooth, generalsekreterare Barnfonden.

Om undersökningen Small Voices, Big Dreams

Small Voices Big Dreams, genomfördes i år för femte gången och är en av världens mest omfattande i sitt slag. Över 6 000 barn i åldrarna 10 till 12 år från 44 länder deltog. För att uppmärksamma 25-årsjubiléet av FN:s barnkonvention fokuserade årets undersökning på barns rättigheter.

Rapporten är sammanställd av GfK Roper. Det globala undersökningsföretaget är ett av världens största och är bland annat officiell partner till Associated Press (AP).

Ta del av undersökningen i sin helhet här

Här finns en video som sammanfattar undersökningen

För mer information eller kontakt med svenska barn som deltog i undersökningen, vänligen kontakta:

Carolina Ehrnrooth
Generalsekreterare, Barnfonden
E-post: carolina.ehrnrooth@barnfonden.se

Viktiga resultat

Rätt att uttrycka sin åsikt och tas på allvar av vuxna

Alltid 11 % 9 % 12 % 8 % 1 %
Ofta 19 % 27 % 14 % 42 % 2 %
Ibland 43 % 41 % 44 % 31 % 6 %
Sällan 16 % 15 % 17 % 11 % 19 %
Aldrig 8 % 3 % 11 % - 67 %
Vet ej 4 % 6 % 3 % 8 % 6 %

I Sverige svarar hälften av barnen att de ofta eller alltid har rätt att uttrycka sin egen åsikt och att de tas på allvar av vuxna. Inget svenskt barn svarar att de aldrig har rätt att uttrycka sig. I Mali svarar tre procent av barnen att de ofta eller alltid har rätt att uttrycka sin egen åsikt och 86 procent upplever att de sällan eller aldrig har möjlighet att utrycka sig.

Rätt att skyddas från våld, fysiskt och psykiskt

Alltid 16 % 19 % 13 % 12 % 2 %
Ofta 27 % 38 % 20 % 46 % 10 %
Ibland 34 % 27 % 40 % 31 % 20 %
Sällan 14 % 9 % 17 % 8 % 37 %
Aldrig 5 % 2 % 7 % - 23 %
Vet ej 4 % 5 % 3 % 4 % 8 %

I Sverige svarar 58 procent av barnen att de ofta eller alltid känner sig trygga och utan risk att utsättas för våld. Inget svenskt barn svarar att de aldrig känner sig tryggt. I Mali svarar 12 procent av barnen att de ofta eller alltid skyddas från våld och 60 procent upplever att de sällan eller aldrig känner sig trygga.

Rätt till skydd från skadligt arbete

Alltid 22 % 38 % 12 % 42 % 5 %
Ofta 24 % 32 % 18 % 42 % 10 %
Ibland 28 % 14 % 37 % 6 % 15 %
Sällan 13 % 6 % 18 % 3 % 32 %
Aldrig 7 % 2 % 10 % - 29 %
Vet ej 5 % 7 % 4 % 8 % 9 %

I Sverige svarar 84 procent av barnen att de ofta eller alltid är skyddade från skadligt arbete eller arbete som tvingar dem att stanna hemma från skolan. Inget svenskt barn svarar att han eller hon aldrig känner den tryggheten. I Mali svarar 15 procent av barnen att de ofta eller alltid skyddas från skadligt arbete och 61 procent upplever sällan eller aldrig den tryggheten. Den vanligaste formen av barnarbete är att hjälpa till med arbete inom familjen, till exempel jordbruket. Även fabriksarbeten eller att barn säljer varor eller tjänster på gatan är vanligt.

Barnfonden är en hjälporganisation som arbetar för att utsatta barn i Afrika, Asien och Latinamerika ska få gå i skolan, få tillgång till hälsovård och skyddas mot våld och utnyttjande. Barnfonden ger familjer möjlighet att försörja sig själva och skapar tillsammans med barnen en hållbar utveckling i det omgivande samhället.

Barnfondens arbete stöds av över 26 000 faddrar och under 2013 uppgick insamlingen till 92 miljoner kronor.

Barnfonden har sitt säte i Malmö och ingår i ChildFund Alliance.