Barn far illa i brist på information om vaccin mot pneumokocker

Flera allvarliga fall av hjärnhinneinflammation har inträffat den senaste tiden. Ändå är det bara i Stockholm som man har valt att lyfta in vaccination mot pneumokocker i det allmänna barnvaccinationsprogrammet. Varför informerar inte myndigheter om att det finns ett vaccin? Smittskyddsinstitutet rekommenderade redan i höstas att pneumokockvaccin ges till barn vid 3, 5 och 12 månaders ålder. Sedan dess utreder Socialstyrelsen frågan. Under utredningstiden drabbas barn av allvarliga pneumokockinfektioner. Detta har hänt i Bollnäs, Värnamo, Göteborg, Falun och nu i Karlstad. Det handlar dels om två dödsfall, dels om barn som riskerar att få livslånga men. I samtliga dessa fall är det pneumokocker som är boven i sammanhanget. Pneumokocker är vanliga bakterier som ibland kan vara livshotande, i första hand för barn under två år. Barn som vaccineras kan slippa få en allvarlig infektion som kan ge bestående men, i form av bland annat dövhet eller bestående hjärnskador. Ann-Charlotte W Gyllenram, Barnplantornas ordförande: - Hur förklarar man för en drabbad förälder att det finns ett godkänt vaccin som Smittskyddsinstitutets vaccinexperter förordar och som används i en rad andra länder, men som svenska småbarnsföräldrar inte ens får information om? Hjärnhinneinflammation är en allvarlig och lömsk sjukdom. Pneumokockbakterien kan orsaka dödlig hjärnhinneinflammation och blodförgiftning eller hörselskador med hörselimplantat som nödvändig åtgärd. Förloppet är ofta hastigt, dramatiskt och svårt att i inledningsfasen skilja från vanlig influensa eller febertopp. För ytterligare information: Ann-Charlotte W Gyllenram, 031-29 34 72, 070-741 14 14 ordforande@barnplantorna.se BARNPLANTORNA är en intresseorganisation för döva barn med cochleaimplantat, CI. CI är ett tekniskt avancerat hörhjälpmedel som delvis är inopererat och ger en artificiell hörsel. Vissa barn med CI har blivit döva på grund av en invasiv pneumokockinfektion. De infektioner som dessa bakterier kan ge upphov till är livshotande. Risken för hjärnhinneinflammation är störst hos små barn.

Regioner