Peter Gustafsson, Regional Sales Director Nordics, Barracuda Networks

Blogginlägg -

Sverige bör följa Finlands planer att införa värdecheckar för att möta cyberhoten

Finlands regering föreslår en satsning som ska hjälpa företag att finansiera förbättringar av sin cybersäkerhet genom ett värdekupongsystem. Förslaget kan ses mot bakgrund av att cyberhoten ökar i takt med att kriget i Ukraina fortsätter samtidigt som processen att gå med i NATO pågår. En satsning som skulle göra stor nytta även i Sverige.

Den finska regeringens förslag är att checkarna ska finansiera cybersäkerhetsutbildning, verktyg, hotbedömningar och tester hos företag inom sektorer som anses vara samhällskritiska. Planen förväntas godkännas nästa månad och innebär att värdecheckar börjar skickas ut under oktober.

– Det är ett väldigt intressant förslag som förts fram i Finland. Det visar att man tar cyberhotet på största allvar och i handling vill motverka cyberangrepp. Förslaget är förmodligen mest intressant för små och medelstora företag som ofta har begränsade resurser när det gäller IT-säkerhet. Situationen i Sverige och Finland är på många sätt likartad och det finns god anledning att genomföra en liknande satsning också i Sverige, kommenterar Peter Gustafsson, Regional Sales Director Nordics, Barracuda Networks.

– Det finns fortfarande ett stort antal företag som inte inser hur allvarlig hotbilden är. Genom att som i Finland sänka tröskeln för att satsa på IT-säkerheten skulle det bli enklare för fler företag att arbeta mer proaktivt och minska risken för cyberangrepp, fortsätter Peter Gustafsson.

Värdecheckarna skulle ge upp till 15 000 euro till små och medelstora företag och ideella organisationer. Större företag kan vara berättigade till kuponger värda så mycket som 100 000 euro. Värdekuponger kan täcka 70 procent av ett cybersäkerhetsprojekt där företagen själva får betala de återstående 30 procenten.

– Värdecheckarna bör ses som en form av rabatt på cybersäkerhetstjänster, som uppmuntrar företag att stärka det statliga stödet med sin egen delfinansiering, säger Peter Sund, vd för det finska informationssäkerhetsklustret, en förening som representerar cybersäkerhetsföretag.

Om du bevakar IT-säkerhetsfrågor och vill prata mer om förslaget med värdecheckar är du välkommen att kontakta Peter Gustafsson, Barracuda Networks, telefon: 0709-17 80 14, e-post: pgustafsson@barracuda.com

I Barracudas rapport ”Threat Spotlight” framgår vilka sektorer som är värst drabbade av ransomware och hur angreppen har ökat.

Finland Plans Cyber Funding for Companies Amid Rising Security Threats (wsj.com)