Apotek och hälsobutiker kan bli coronabedragares nästa mål

Apotek och hälsobutiker kan bli coronabedragares nästa mål

I takt med coronavirusets utbredning har vi sett hur cyberkriminella använder myndigheter som fejkade avsändare för att sprida skadlig kod och genomföra bedrägerier. Säkerhetsföretaget Barracuda Networks befarar att nästa tänkbara mål kan bli apotek och företag som erbjuder skyddsutrustning eller hälsoprodukter. Vid så kallade spjutfiskeattacker används oftast falska avsändare och här kan AI hjälpa till att identifiera och eliminera bedrägeriförsök.

Cyberkriminella använder ofta kriser och tajming för att genomföra attacker av olika slag. Erbjudanden som kopplas till coronaviruset ligger därför helt rätt i tiden för bedragare.

– Vi har sedan tidigare sett hur angriparna ofta använder tjänster för så kallad spoofing, det vill säga en metod där man förfalskar den avsändaradress som den tekniska utrustningen läser. Genom att förfalska den tekniska avsändaradressen blir det enklare att göra den falska avsändaradress som sedan når användaren mer trovärdig. I ett läge när oron är stor är risken att man är oförsiktig och kliver rakt i fällan, säger Peter Gustafsson, ansvarig för Barracuda Networks i Norden.

AI viktig del för att motverka attacker
Bedragare vet att coronaviruset skapar nya öppningar där människor vill tro på det som skrivs eller erbjuds. Allt som har med mediciner och olika slags skydd att göra kräver i detta läge särskild vaksamhet. Även om avsändaren ser trovärdig ut bör man vara mycket försiktig.

– Med hjälp av artificiell intelligens går det att möta föränderliga hot som medarbetarna inte kan agera på. IT-avdelningarna hinner helt enkelt inte med att sätta upp nya regler i samma takt som angriparna kommer med nya metoder, kommenterar Barracudas Peter Gustafsson.

Konkret kan en AI-baserad lösning automatiskt läsa av till exempel färg på loggor, nyckelord och tonläge i varje e-postmeddelande som kommer in. När ett misstänkt e-postmeddelande upptäcks flyttas det automatiskt från inkorgen för att stoppa intrångsförsöket.

Läs rapporten “Spear Phishing: Top Threats and Trends”»

Läs mer om Barracuda Networks lösningar inom e-postsäkerhet»

Om du bevakar IT-säkerhetsfrågor och vill prata mer om nätfiske och bedrägerier är du välkommen att kontakta Peter Gustafsson, Barracuda Networks, telefon: 0709-17 80 14, e-post: pgustafsson@barracuda.com