Sjukvården måltavla för cyberattacker med gisslanprogrammet Maze

Sjukvården måltavla för cyberattacker med gisslanprogrammet Maze

Nu när en stor del av världens sjukvårdsresurser bekämpar covid-19 ökar trycket också från cyberkriminella. I USA och Europa faller sjuk- och hälsovårdsinrättningar offer för allt fler cyberattacker. Även om en del hackargrupper lovat att inte angripa sjukhus under pandemin tycks många fortsätta sitt värv. IT-säkerhetsföretaget Barracuda Networks varnar för att gisslanprogrammet Maze kan kopplas till flera av attackerna.

Maze krypterar inte bara den angripnes data utan kan också stjäla information. Det innebär att verksamheter inte längre kan förlita sig på skyddade säkerhetskopior. En angripare som använder Maze och inte får betalt kan växla spår och hota att i stället publicera den stulna informationen. I sjukvårdens fall är det givetvis särskilt allvarligt när patientdata och annan känslig information riskerar att läcka.

– Tyvärr tar många cyberkriminella ingen hänsyn till att världen plågas av en allvarlig pandemi. Tvärtom drar de fördel av att sjukvården nu är extra sårbar. Förutom hög beläggning och ett pressat schema arbetar personal i en del fall med helt nya uppgifter. Det kan också bidra till att IT-säkerheten försämras. I det rådande läget riskerar driftstörningar att bli ännu allvarligare än tidigare, kommenterar Peter Gustafsson, ansvarig för Barracuda Networks i Norden.

Utbildning och simulering viktigt
– Det viktigaste skyddet mot den här sortens angrepp är kunskap. Där det är möjligt uppmanar vi därför sjukvården att utbilda användarna i IT-säkerhet. I dag finns det moderna plattformar som med avgränsade insatser gör det möjligt att effektivt träna och simulera olika slags attacker. Tillsammans med en avancerad säkerhetslösning för e-post förbättrar det oddsen att motstå en attack avsevärt, avslutar Peter Gustafsson.

Om du bevakar säkerhetsfrågor och vill prata mer om gisslanprogram, nätfiske och e-postsäkerhet är du välkommen att kontakta Peter Gustafsson, Barracuda Networks, telefon: 0709-17 80 14, e-post: pgustafsson@barracuda.com

Mer information om hur du skyddar dig finns här»