Vilka är de tretton största säkerhetshoten i din inkorg?

Vilka är de tretton största säkerhetshoten i din inkorg?

Bland de mer än 300 miljarder e-postmeddelanden som skickas och tas emot under år 2020 måste företag och privatpersoner hantera allt från spam och sextortion till avancerat spjutfiske och kontostöld. I en ny e-bok har Barracuda Networks samlat de tretton främsta hoten mot din inkorg – och tips om hur du skyddar dig.

Enbart spam står för cirka 53 procent av alla e-postmeddelanden och kostar cirka 200 miljarder i bland annat produktivitetsbortfall och serverkapacitet. Samtidigt är spam förhållandevis enkelt att skydda sig mot. De flesta hoten är betydligt mer komplexa och kräver både kunskap och avancerad IT-säkerhet. Många traditionella lösningar hjälper heller inte eftersom cyberkriminella ofta använder sig av en kombination av olika verktyg och metoder för att kringgå de skydd som används.

E-post – här för att stanna
– Mycket av det vi hittills lärt oss om IT-säkerhet gäller inte längre. Tvärtemot vad många förutspått är det heller inte så att användningen av e-post är på väg att försvinna. Med den här boken vill vi ge en uppdaterad bild av de främsta hoten och vad man kan göra för att skydda sig när attackerna både blir fler och ökar i komplexitet, säger Peter Gustafsson, ansvarig för Barracuda Networks i Norden.

– Företagen har oerhört mycket att vinna på att arbeta mer aktivt för att främja e-postsäkerheten, inte minst när det gäller att träna och utbilda den egna organisationen, avslutar Peter Gustafsson.

E-boken ”13 email threat types to know about right now” kan laddas ner här»

Om du bevakar säkerhetsfrågor och vill prata mer om e-postsäkerhet är du välkommen att kontakta Peter Gustafsson, Barracuda Networks, telefon: 0709-17 80 14, e-post: pgustafsson@barracuda.com