Antalet säkerhetsintrång vid hemarbete har ökat betydligt

Antalet säkerhetsintrång vid hemarbete har ökat betydligt

Den ökade andelen distansarbete har inneburit tydliga skillnader också vad gäller IT-säkerheten. När Barracuda Networks genomförde en global undersökning angav 85 procent av företagen som främst tillämpat distansarbete att de haft säkerhetsintrång. För företag där medarbetarna i första hand arbetat från kontoret är motsvarande siffra 65 procent. Molnbaserad teknik kan avvärja angreppen.

I undersökningen uppger 14 procent av respondenterna att de enbart arbetar från kontoret. Samtidigt säger hela 97 procent av de som arbetar hemma att de använder företagets datorer och andra enheter i nätverk som delas med fler medlemmar i hushållet. Något som ökar riskerna för intrång. Studien visar också att samtidigt som internetanslutningen hemma ofta är snabb kan den ändå inte erbjuda den tillförlitlighet och kvalitet som behövs.

För att hantera de utmaningar som orsakas av ökat distansarbete, fler ransomware-angrepp (gisslanprogram) och andra cyberhot investerar många företag i teknik och tjänster inom Secure Access Service Edge (SASE).

– Vi ser ett mycket stort intresse för molnbaserade SASE-tjänster. De ger företag en möjlighet att snabbt och effektivt höja IT-säkerheten i den egna organisationen, särskilt i de fall medarbetarna arbetar i en hybridmiljö där enheter används i olika miljöer och nätverk, kommenterar Peter Gustafsson, ansvarig för Barracuda Networks i Norden.

– Med en SASE-plattform går det att arbeta med en modern säkerhetsarkitektur där man kan kontrollera och säkerställa att företagets policy tillämpas i molnet, på avdelningen och i den enskilda enheten, säger Peter Gustafsson.

I den globala studien som genomförts av det oberoende undersökningsföretaget Vanson Bourne har totalt 750 applikations- och säkerhetsansvariga tillfrågats. Samtliga medverkande arbetar vid företag med mer än 500 anställda.

Om du bevakar säkerhetsfrågor och vill prata mer om den aktuella studien och SASE är du välkommen att kontakta Peter Gustafsson, Barracuda Networks, telefon: 0709-17 80 14, e-post: pgustafsson@barracuda.com

Läs mer och ladda ner studien ”The state of network security in 2021” här»