Truppen till Baseboll-EM

Samtliga 24 spelare är nu uttagna till EM truppen som samlas den 31 augusti i Verl,Tyskland.
Bland namnen återfinns några debutanter på seniorlandslagsnivån.

Från U21-landslaget som spelade Prague Baseball Week plockas Johan Höglund, Nils Eilertz, Eric Sjörs, Nico Filice, David Long, Albin Sivard och John Wright in som seniorlandslagsdebutanter.

En mer namnkunnig nykomling är Matt Merrifield som nu fått sitt svenska medborgarskap och som därmed får spela för det svenska landslaget i EM.

- Matt kommer med största sannolikhet att bli "starter" på vårt infield under EM och en viktig kugge i offensiven, säger Ulf Steinvall.

Från collegespel i USA hämtas, förutom David Long, även Oscar Carlstedt och Robin Lausen. Två meriterade spelare som idag är klubblösa får även en plats i truppen, det är Christian Staehely och Adam Sorgi. Staehely blir dock inte klubblös länge till då han har skrivit på för Stockholm resten av säsongen.

- Vi är mycket nöjda med truppen hittills, vi har fått en bättre bredd i truppen och även djup, framförallt på pitchersidan där det har varit lite tunt tidigare, säger Ulf Steinvall till SBSFs webbsida.

Bussturné i Tyskland och Belgien innan EM

Landslaget lämnar Sverige med buss på kvällen den 30 augusti för att anlända till Verl, Tyskland, som blir lagets bas under tre dagar i Tyskland, dagen efter.

Två dagars träningspass följs upp med två matcher mot Tyskland den 2 september i Paderborn. Därefter åker laget till Antwerpen, Belgien, där träningar och träningsmatcher mot Belgien väntar 3-4 september. Den 5 september åker bussen vidare till Utrecht, som är landslagets bas under Baseboll-EM och den 7 september inleds Baseboll-EM med match mot Ryssland.

Hela spelprogrammet för Baseboll-EM hittar ni här!

Spelare / Position / Klubb

Ulf Steinvall, General Manager
Julian Benitez, Naprapat
Patric Blomqvist, Materialförvaltare

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Svenska Baseboll och Softboll Förbundet (SBSF) bildades 1956, och har i uppgift att utveckla och administrera idrotterna baseboll och softboll i Sverige. SBSFs prioriterade områden är tävling, spelarutveckling, utbildning samt landslagsverksamheten.

SBSF arrangerar seriespel för såväl herrar (baseboll) som damer (softboll). Förbundet har cirka 40 föreningar och 1.000 utövare.
SBSF har ett idrottsgymnasium i Leksand inriktat på spelarutveckling för både pojkar och flickor. Från och med läsåret 2011/2012 kommer idrottsgymnasiet ha status av Riksidrottsgymnasium.
SBSF skickar årligen ut cirka 100 spelare på olika landslagsuppdrag, från seniorlandslagen i baseboll och softboll, juniorlandslag baseboll och softboll, samt U15-landslag baseboll.

Internationellt är SBSF medlem av International Baseball Federation (IBAF), International Softball Federation (ISF), Confederation of European Baseball (CEB) och European Softball Federation (ESF).
SBSF har även samarbete med Major League Baseball (MLB) International och Little League International vad gäller spelarutveckling respektive internationellt tävlingsutbyte.

För mer information, besök vår webbsida www.baseboll-softboll.se.