Batterimaterial för framtidens elfordon

• Batterimaterial från BASF formar framtiden för elfordon
  • BASF:s katodaktiva material gör batterierna mer kraftfulla,
    driftsäkra och överkomliga i pris
  • Innovationer från BASF kommer att bidra till längre faktisk körsträcka och dramatiskt kortare laddningstid för mellanstora elbilar

Semestertider närmar sig på norra halvklotet, med sol och ofrånkomliga trafikökningar på motorvägar, i städer och vid sevärdheter. Dessutom bidrar ett växande antal pendlare till ökade utsläpp av kväveoxid och koldioxid som påverkar både luftkvaliteten och klimatet negativt. År 2025 kommer det att finnas ungefär 1,5 miljarder bilar på världens vägar. ”Det ökade behovet av rörlighet skapar utmaningar, men ger samtidigt stora möjligheter att utveckla innovativ teknik för att lösa dem”, säger Dr Martin Brudermüller, Chairman of the Board of Executive Directors och Chief Technology Officer (CTO) på BASF.

BASF är världsledande som kemileverantör till fordonsindustrin och erbjuder ett brett urval av lösningar för sektorn, bland annat mobila utsläppskatalysatorer, lackeringssystem, högprestandaplaster och bränsletillsatser. Sedan utvecklingen av katalysatorn 1973 har BASF:s katalysatorteknik eliminerat över en miljard ton luftföroreningar.BASF har haft och kommer att fortsätta ha ett stort engagemang i att förbättra luftkvaliteten. Kontinuerlig utveckling av avancerad teknik för utsläppskontroll och ökad efterfrågan på eldrivna bilar kommer att bidra till minskade utsläpp och bättre luftkvalitet globalt. Elfordon är ett viktigt bidrag till lösningen på det globala behovet av rörlighet, i synnerhet i kombination med förnybara energikällor. Effektiv, kostnadseffektiv lagring av elenergi i batterier kommer att vara avgörande för elbilens framgång. Allt handlar om kemi.

Batterimaterialen gör skillnaden

I dag används litiumjonbatterier i de flesta elfordon. En av de viktigaste komponenterna i batterierna är katodaktiva material. De avgör batteriernas effektivitet, driftsäkerhet, pris, hållbarhet och storlek. Deras egenskaper ger möjlighet till snabbhet, acceleration och kraft – för småbilar, stadsjeepar, lastbilar och bussar. ”Katodaktiva material från BASF gör battericellerna mer kraftfulla och driftsäkra samtidigt som priserna ändå blir rimligare. De ger störst möjligheter att förbättra prestandan och sänka kostnaderna. Det är där kemin har det största genomslaget för innovation och värdeskapande”, förklarar Brudermüller.

Forskning om morgondagens katodaktiva material

BASF:s forskare har tagit sig an utmaningen att föra katodaktiva material till nästa effektivitetsnivå för att stödja den pågående e-mobilitetsrevolutionen. Det handlar om att ändra materialens kemiska sammansättning, morfologi (form och struktur) och produktionsprocess. BASF:s vision är att använda sina viktigaste innovationer för att leverera katodaktiva material med marknadens högsta energitäthet. Till 2025 kommer forskningsinsatserna att bidra till att förverkliga visionen om en mellanstor elbil med dubbelt så lång körsträcka (en ökning från 300 km till 600 km på en enda laddning) och batterilivslängd, halva batteristorleken och kostnaden, och en laddningstid som har krympts till bara 15 minuter. BASF förväntar sig att marknaden för litiumjonbatterier ska växa snabbt.

Hela pressmeddelandet och tillhörande bilder för nedladdning finner du på www.basf.com