Innovation för hållbar framtid, hur kan vi skynda på utvecklingen?

• I samarbete med Tysk-Svenska Handelskammaren samlar BASF representanter från olika samhällssektorer, för att diskutera hur vi genom innovation kan skynda på utvecklingen för att nå de globala hållbarhetsmålen.
  • Moderator Annika Helker Lundström, miljöstrateg och sedan tidigare regeringens miljösamordnare för näringslivet, leder oss genom en intressant eftermiddag med bland annat BASF’s Vice President Sustainability Strategy, Dirk Voeste.

Världens länder har enats om 17 globala mål för hållbar utveckling som ska uppnås till 2030. Målen handlar bland annat om hållbar produktion och konsumtion, ren energi, hållbara städer och samhällen, om att bekämpa klimatförändringarna och bevara den biologiska mångfalden. Global hållbarhet kräver ett väl utvecklat innovationsklimat, och samarbete över gränserna är avgörande för att målen ska nås.

BASF och Tysk-Svenska Handelskammaren bjuder in till seminarium onsdagen den 4 oktober kl. 16.30 - 20.00, för att diskutera hur vi tillsammans kan skynda på utvecklingen för att nå de globala målen. Hur jobbar industrin för att nå upp till målen? Vad kan politikerna göra för att skapa möjligheter för innovationer? Och vilket ansvar ligger på konsumenterna för att driva utvecklingen i rätt riktning?

Seminariet ger dig en inblick i ett av världens största kemiföretag med mer än 10 000 anställda inom forskning och utveckling. ”Kemi och hållbarhet går hand i hand” säger Mark Meier, VD för BASF i Norden/Baltikum. ”Vi inom kemiindustrin måste bli bättre på att nå ut till samhället för att berätta om våra hållbara lösningar som till exempel nya biobaserade eller miljövänliga material. Innovation är vår drivkraft och som leverantör och partner till nästan alla industrier har vi stora möjligheter att bidra till utvecklingen av ett mer hållbart samhälle”, fortsätter han.

Vi får även möta olika experter och branschaktörer. Tillsammans diskuterar vi hur vi genom samarbete och gemensamma krafter snabbare kan nå ett hållbart samhälle. Evenemanget vänder sig i första hand till dig som är beslutsfattare inom näringslivet samt politiker och myndigheter som vill driva innovationer för en hållbar framtid.

Varmt välkommen med din anmälan!