Kvinnorna visar var skåpet ska stå

På självaste internationella kvinnodagen släpper vännerna Cecilia Blankens, Johanna Swanberg och Peppe Öhman sitt första avsnitt av podden Skåpet på Podplay. I podden blir det en lösgodisartad blandning av högt och lågt, med full frihet kring åsikter och tankar – som inte sällan går åt olika håll.

Att klimatet i sociala medier idag är hårt har många fått känna av, inte minst Cecilia och övriga programledarna i Skåpet. Många gånger har de upplevt att kanaler som Instagram och deras privata bloggar, blivit vattenhål för dem som inte orkar se eller sätta händelser eller åsikter i ett större sammanhang. I poddmediet upplever de större frihet att vara ärliga och öppna med sina olika åsikter - inga fler ursäkter, nu vill de visa var skåpet ska stå.

Vi är tre totala Ja-sägare, och trots att vi gillar att diskutera och analysera är vi allt annat än stridslystna. Att få hänga med Peppe och Johanna varje vecka och prata om sånt vi går och funderar på och förfasas över är ren lyx. Det händer alltid grejer i deras sprakande hjärnor som man inte vill missa, säger Cecilia Blankens.

De tre vännerna lärde känna varandra när deras vägar korsades då alla tre bodde i Los Angeles samtidigt. Sedan dess har vänskapen vuxit och idag är deras podd en perfekt anledning för dem att umgås.

När de ska beskriva varandra är det med varma och uppskattande ord.

- Johanna är den mest lojala, kärva, motsträviga men på samma gång oerhört positiva och peppiga person man kan ha vid sin sida. Johanna är INTE en människa som lätt låter sig sammanfattas, för hon är så mycket och så spretig. Så smart och analyserande, så underbar och kul - men också så svår - och så oerhört rolig i sin underbara strävhet. Hon är allt och hon är perfekt!, säger Cecilia.

- Förutom det ständiga drivet vidare är Cecilia den som älskar fest och alltid lämnar den sist. Hon är också otroligt generös och såklart rolig. men det vet ju alla redan. En person man alltid saknar lite när man inte är med henne, säger Peppe

Johanna fyller i:

- Cecilia är en optimistisk, lösningsorienterad naturkraft. Inget kan stoppa henne. Hon är också en av de roligaste jag vet, blixtsnabb i tanken med ett mått av tankspridd professor. Mångsidighetens moder.

- Peppe är en allvetande, hästviskande analytiker som dessutom är otroligt rolig. En komplett person! En enda möjligt dålig sida har hon: Kanske att hon lägger upp väl många LA-palmer-i-mild-solnedgång-bilder just när det är den värsta, mörkaste, djupaste, snömoddigaste, hal-slaskigaste gråvintern i Sverige.

Cecilia avslutar hyllningskören:

Peppe är briljant! Smart, analyserande, allmänbildad och vad kanske inte tillräckligt många fått uppleva innan Skåpet - helt fruktansvärt rolig.

Varje avsnitt kommer att ha nåt slags trendspaning och samtalet förankras i aktuella händelser och populärkultur. Det senaste avsnittet av Skåpet finns nu att lyssna på Podplay - ditt hem för poddar.

Om programledarna:

Cecilia Blankens började sin karriär som modejournalist och radioprogramledare. Hon har även en välbesökt blogg där hon skriver om familjelivet, sitt entreprenörsliv och mode. Tillbakaflyttad till Sverige efter flera år i USA. Idag driver hon sitt eget skoföretaget som tar upp det mesta av hennes tid.

Johanna Swanberg har tidigare jobbat med magasin, radio och som copywriter. Poddade med Cecilia i poddarnas begynnelse, men de la ner podden efter några år, 2018. Idag jobbar hon med tv-innehåll.

Peppe Öhman är journalist och författare. Hon skriver reportage och romaner och syns i morgonstudion på Svt när det händer något spännande i Kalifornien, där hon bor med familjen. Hon umgås mycket med hästar.