Orimligt att skattebetalarna ska finansiera hitmusik i P3

När riksdagen inom kort beslutar nya villkor för public service måste Sveriges Radios musikuppdrag förtydligas, skriver Staffan Rosell, vd på Bauer Media.

De senaste dagarna har Christer Modig från MTG och representanter från Sveriges Radio debatterat Sveriges Radios, och specifikt P3:s, roll på den svenska radiomarknaden. Debatten är efterlängtad. Till sommaren kommer riksdagen att föreslå nya sändningsvillkor för public service. Då är det hög tid att villkoren Sveriges radios musikinnehåll, och för P3 generellt, klaras ut.

P3 lyfter gärna sin roll för spridning av svensk musik men den ambitionen är obefintlig. P3:s värnande av svensk musik är något som passar bra att säga. Endast ett litet antal artister får utrymme i den hårda konkurrensen med den internationella hit-musik som i huvudsak spelas i kanalen.

P3 pratar gärna om antalet svenska artister och låtar som spelas i radion men för att detta ska få någon betydelse krävs fler än några enstaka spelningar. Då räcker det inte att P3 spelar några få svenskproducerade låtar ett par gånger på tider då lyssnandet är som lägst. Detta blir bara ett alibi för att framstå som att man bidrar till det svenska musiklivet.

Svenska skivbolag och förlag vittnar om begränsade möjligheter för svenskproducerad musik att nå ut. Sverige är i stort behov av en arena där ny oetablerad svensk musik kan lanseras. Här har public service unika möjligheter att spela en positiv roll. Tyvärr har man inte tagit den rollen.

Public services unika möjligheter att kunna sända innehåll som inte har kommersiell bärighet måste tas bättre tillvara. Att jaga största möjliga publiksiffror kan omöjligen vara ett allmänintresse. Att skapa utrymme för musik från svenska artister och producenter som ännu inte etablerat sig på marknaden är däremot en uppgift som verkligen borde vara ett prioriterat public service-uppdrag.

Public service-bolagens verksamhet regleras av riksdagen. Med tydligt definierade villkor kan Sveriges Radios uppdrag finjusteras i syfte att särskilt värna svenska artister och svensk musikproduktion. Detta kan ske helt utan att politiker detaljstyr innehållet i P3:s sändningar.

Intresset för musikinnehållet har uppenbarligen låg prioritet i Sveriges Radios ledning. Trots att musik står för närmare 60 procent av sändningarna i P3 saknas en musikstrategi med andra intressen än att konkurrera med kommersiella kanaler om publiken. Istället spelas de allra populäraste hitsen om och om igen.

Det är dags att på allvar börja prata om P3:s roll och funktion i radiolandskapet. När riksdagen inom kort beslutar nya villkor för public service måste Sveriges Radios musikuppdrag förtydligas. Uppdraget måste vara något annat än att ge största möjliga utrymme åt den kommersiellt gångbara musiken utan reklamavbrott.

I dagarna presenterade regeringen sitt förslag på skattefinansierad public service. När skatten införs blir dessa frågor än viktigare. Det är helt enkelt orimligt att svenska skattebetalare ska finansiera P3:s sändningar av den senaste hit-musiken som finns tillgänglig på andra kanaler och plattformar.

Staffan Rosell
Vd Bauer Media