Premiär för Sveriges läskigaste podd

I Podplays Fruktansvärda monster, som har premiär idag, berättar journalisterna Albin Boman och Viktor Meidal om monstrens ursprung. Albin Boman har under hela sitt liv dragits mot skräck – det gränsöverskridande, det mörka och hänsynslösa.

I podden Fruktansvärda monster får du som lyssnar följa med på en resa in i skräckens värld – bland zombier, häxor, demoner, vålnader och vampyrer. Det finns mängder av påstådda sanningar om dessa skräckfigurer, men hur mycket stämmer egentligen?

Varför gör ni den här podden?

För att vi är nyfikna på var dessa monster kommer ifrån och varför så många människor fascineras av dem. Hur kommer det sig till exempel att zombiegenren har blivit så ofantligt stor och vilken betydelse har demoner eller satan i dagens samhälle? Det känns otroligt spännande att nysta i, säger Albin Boman.

Vad kommer lyssnarna att få uppleva?

Både reportage och historieberättande. Vi inleder varje avsnitt med en passande creepypasta eller berättelse för att sätta lyssnaren i stämning. Därefter gräver vi oss djupare i avsnittets ämne och intervjuar både experter och olika intressanta och kunniga kulturutövare, säger Viktor Meidal.

Vilka är ni som ligger bakom podden?

Vi är båda journalister och har drivit bolag ihop sedan 2014, har sedan dess jobbat med storytelling. Vi har alltid intresserat oss för spännande historier och bakgrunden till dem. Därför känns det här som ett väldigt spännande projekt.

Hur känns det så här på premiärdagen?

- Vi vill rikta ett stort tack till alla intervjupersoner som har ställt upp! Det känns otroligt roligt att vi har lyckats få sådan bredd på våra experter, att till exempel ha skräckinfluencern Sarah of Horror i samma avsnitt som Hasse Aro är väldigt mäktigt! Nu är vi pepp på att börja släppa avsnitten, avslutar Albin Boman

Fruktansvärda monster hittar du på Podplay. Redan nu finns det 7 avsnitt att lyssna på. Lyssna om du vågar!