Radio fortsätter med stark tillväxt

Medieinvesteringarna ökade med 4 procent under oktober. Totalt under månaden förmedlades nästan 1,8 miljarder kronor – vilket är den högsta nivån för i år. Radio fortsätter med en stark tillväxt på 15 procent jämfört med samma period förgående år.

Oktober blev en mycket stark månad för medieinvesteringarna och flertalet kategorier ökade. Mediekategorin utomhus/trafikreklam ökade mest under månaden, med en positiv tillväxt om 20 procent och därefter radio som ökade med 15 procent.

Medieinvesteringarna fortsätter att gå på högvarv och under oktober ökade investeringarna med hela 4 procent. De flesta mediekategorier gynnas av en fortsatt hög annonskonjunktur. Några tecken på vikande eller avsvalnande konjunktur för kommunikations- och konsumtionsdrivna företag på den svenska marknaden syns inte. Den absolut största ökningen under oktober stod utomhus/trafikreklam för – vilket kan ses som ett tecken på annonsörernas behov av varumärkesskapande annonsering. Radio fortsätter att växa och en del av förklaringen kan vara ökad räckvidd för den kommersiella radion i och med de nya tillstånden, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer.

Metod: Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad, med start i augusti 2006, hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen. Statistiken tas fram av Kalin Setterberg, via de ekonomisystem som mediebyråerna använder, och håller mycket hög kvalitet. Medlemmarna i Sveriges Mediebyråer hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer. Från och med oktober 2006 har fler mediebyråer tillkommit i rapporteringen.