Veckans radio- och poddbrev

Förra veckan var en stor vecka för Bauer Media, för då nådde vi äntligen vårt mål med en miljon digitala lyssnare! Men det hände mer förra veckan. Soundcast släppte ett inspirerande ljudavsnitt med forskaren från Handelshögskolan, Erik Modig, och vi blev alla berörda när vi såg filmen då den alzheimersjuka prima ballerinans minne väcktes till liv med musikens hjälp.

Vi har sprängt den digitala miljonvallen!

De digitala lyssnarsiffrorna som publicerades under vecka 45 visade att Bauer Media gick över 1 miljon i digital veckoräckvidd genom den digitala radio- och poddlyssningen. Sedan 2017 har poddlyssnandet i Sverige växt med 14% per år, men på Bauer Media har vi under samma period växt med över 25% och vecka 45 nådde vi äntligen hela 1 035 582 unika!

- Allt idag handlar om att vinna konsumenternas tid och det vi ser är resultatet av vår strategi för tillväxt. Bauer Media har haft fokus på att leverera ett högkvalitativt innehåll i över 20 år till våra lyssnare, oavsett var vi möter dem. Att vi noterar rejäla ökningar är ett bevis för ett hårt arbete där vi fokuserat på riktigt bra innehåll inom vår utveckling, oavsett plattform. Glädjande att hårt arbete lönar sig och att vi stärker vår position som marknadsledande inom ljud, nu med nära 5 miljoner unika lyssnare i veckan, säger Linda Palmgren CEO för Bauer Media.

- Vår ambition är att vara bäst i Sverige på ljudunderhållning. Vi kommer fortsätta att skapa riktigt bra innehåll och arbeta med de bästa talangerna på vår nya podcastplattform Podplay. Vi satsar mer än någonsin på poddar och har mycket kvar att ge, säger Henrik Funke, innehållsansvarig på Podplay.

Forskaren och författaren Erik Modig gästar Soundcast

Sound Advertising Bureau, SAB, publicerade i torsdags ett nytt poddavsnitt för Soundcast med författaren och forskaren från Handelshögskolan, Erik Modig. I avsnittet får vi höra Erik tala från forskarperspektivet om tankar vs. känslor i marknadsföring och kommunikation. Vad är det egentligen som ligger bakom de beslut som vi fattar i vardagen och hur kan ljud eller specifika låtar påverka dessa beslut? Ett mycket spännande avsnitt som ger dig många intressanta insikter och lärdomar.

Lyssna på avsnittet här och läs mer om Erik Modig här.

Foto: Asociación Música para Despertar

Musiken väcker minnen hos prima ballerinan

De flesta av er har säkert fått upp denna fantastiska film i era flöden, då den alzheimersjuka fd prima ballerinan Marta C Gonzalez får lyssna på musiken från Svansjön. Hon sitter lugnt i sin rullstol, men när musiken börjar flöda i hörlurarna väcks Marta plötsligt till liv och hon minns varenda rörelse. En oerhört gripande film som har fått en enorm viral spridning.

Filmen publicerades på YouTube av den spanska organisationen Asociación Música para Despertar, som arbetar med musikterapi för patienter som lider av bland annat minnesförlust. Här kan du se filmen.

Detta har hänt med lyssnandet

Vecka 46 var radiolyssningen något högre än veckan innan, totalt 7 268 000 svenskar på radio (+0,2% jämfört med v 45). PLR stod för ökningen (+0,9%), medan SR backade (-1,0%). Vecka 46 hade Bauer Media totalt 3 602 000 unika radiolyssnare (-5,5% mot v 45) och 59,1% kommersiell lyssnarandel.

På onsdagar rapporterar Poddindex föregående veckas poddlyssning. Vecka 45 tappade SR och men samtliga kommersiella aktörer ökade i räckvidd jämfört med veckan innan. På Bauer Media ökade vi vår poddräckvidd med +6,3% jämfört med vecka 44.

Vecka 45 hade Bauer Media totalt 1 035 582 unika digitala lyssnare, vilket är en ökning med +5,5% jämfört med v 44 och en ökning med hela +35,1% jämfört med samma vecka föregående år! Av den digitala lyssningen stod poddarna för 806 237 unika och digital radiolyssning för 229 345 unika. Såväl poddräckvidden som den totala digitala räckvidden, är de högsta noteringarna vi någonsin haft!

Vecka 45 nådde Bauer Media 4 285 680 unika lyssnare (FM + digialt/podd) och vi är fortsatt störst på den kommersiella ljudmarknaden.

Vi hörs nästa vecka!

/Bauer Media