Veckans radio- och poddbrev

I veckans nyhetsbrev lär vi känna Bauer Medias nya Content Director, Anna Rastner, och vi tipsar om ett härligt sällskap, The Sound of Colleagues, som förgyller distansarbetet. Utöver det bjuder vi på två glada nyheter och de senaste lyssnarsiffrorna såklart.

Anna Rastner, Content Director på Bauer Media

Varmt välkommen till Bauer Media, Anna! Berätta om din bakgrund.
Jag har arbetat i drygt tjugo år i mediabranschen och började min bana på det som då hette MTG (nuvarande NENT) som bland annat programledare, programchef och vd för TV8. Efter det gick jag vidare till Expressen och var med om att starta upp TV-verksamheten där. Det blev totalt åtta år på Expressen under den tid då digitala medier gick från att vara en liten del av verksamheten till den största. Ett otroligt spännande skifte som var väldigt roligt och lärorikt att få uppleva. Därefter gick jag till Mittmedia (nuvarande Bonnier News Local) och arbetade med affärsutveckling för att sedan bli rekryterad till TV4 som digital programchef. Efter bara ett halvår tog jag över som övergripande programchef för TV4. Även där handlade uppdraget mycket om att växla upp den digitala verksamheten och innehållet. De senaste två åren har jag arbetat som utbudschef på UR (Utbildningsradion) med ansvar för innehåll, distribution och plattformar. Det var en intressant erfarenhet att sätta sig in i public service-uppdrag och utmaningar, men när möjligheten dök upp hos Bauer Media kände jag en stark lockelse i att gå tillbaka till en kommersiell verksamhet.

Du har verkligen en gedigen erfarenhet kring digital transformation. Vad är ditt uppdrag på Bauer Media? Ja, i alla mina roller har jag arbetat med den digitala omställningen som inte bara medier utan hela samhället befinner sig i. Mitt uppdrag på Bauer Media är att säkra att vi har det bästa innehållet och de bästa talangerna för våra kanaler och plattformar, men också att se till att vi drar nytta av den unika position vi har med ett starkt ben i traditionell FM-radio och ett i den kraftigt växande digitala världen. Här tror jag att vi har massor av möjligheter att utveckla starka samarbeten med våra kunder som både kan stärka våra varumärken och öka lyssnarvärdet.

Hur ser du på ljudmediets tranformationsresa och Bauer Medias framtid? Hela ljudmediet befinner sig i ett otroligt spännande skede just nu med utvecklingen av poddar, smart speakers och röststyrning. Den här utvecklingen går otroligt fort och för oss på Bauer Media gäller det nu att stärka vår marknadsledande position och samtidigt bli en ledande aktör även digitalt.

Hur skulle du summera dina första veckor på ditt nya jobb? Efter några veckor på Bauer Media känner jag en stor förhoppning om att vi med våra starka varumärken och profiler har fantastiska möjligheter. De är en viss utmaning så klart, att få grepp om verksamheten och alla medarbetare när de flesta fortfarande jobbar på distans, men jag är samtidigt otroligt imponerad över hur bra det faktiskt går och hur mycket som ändå händer på företaget. Men det är klart att man längtar efter den dagen då vårt hus och vår bransch är full av människor och levande möten igen.

The Sound of Colleagues

Precis som Anna Rastner nämnde ovan, är det något alldeles särskilt att omges av sina kollegor och man ska inte underskatta energin man får i ett möte. Men nu är läget som det är och tillsvidare tipsar vi om tjänsten som det kreativa ljudproduktionsbolaget Red Pipe Studios har tagit fram tillsammans med reklambyrån Familjen.

The Sound of Colleagues är ett bakgrundsljud där du bland annat kan höra sorlet från dina kollegor, kaffemaskinen som brygger, printern som skriver, tangentborden som smattrar och till och med regnet mot fönstret. Du väljer själv vilka ljud du vill höra, som ger dig en härlig känsla när du arbetar på distans. Tjänsten har funnits i ett drygt halvår och har nu passerat över 2 miljoner besökare.

Glada nyheter
I förra veckans nyhetsbrev berättade vi om Bauer Medias podd Alla våra ligg och det ökade intresset för erotikpoddar. Nu gissar vi att intresset kommer att öka ytterligare eftersom Amanda Colldén och Anna Dahlbäck i förra veckans avsnitt berättade att de båda är gravida! Här kan du lyssna på det härliga avsnittet där Anna och Amanda avslöjar sina graviditeter för lyssnarna.

- Podden kommer troligtvis att förändras en del. Vi vill fortfarande prata om sex på det sättet vi gjort under fyra års tid, men eftersom podden handlar om våra privatliv så känns det oundvikligt att inte prata om hur sexlivet förändras under graviditet och även under det första småbarnsåret, säger Anna Dahlbäck.

- Men jag vet själv att jag slutat följa profiler så fort de blivit gravida när jag var yngre, jag har tyckt att det varit SÅ TRÅKIGT med graviditeter. Så vi får hålla en bra balansgång. Vi är ju fortfarande Amanda och Anna snarare än "gravida Amanda och Anna", berättar Amanda Colldén.

I förra veckans nyhetsbrev berättade vi även att Bauer Media var en av 10 nominerade mediebolagen i mediebyrån Screams och Resumés pris Årets Media. I fredags offentliggjordes vinnaren som röstades fram av Sveriges bästa marknadschefer. Vi gratulerar Google som knep förstaplatsen och tackar marknadscheferna för Bauer Medias fina fjärdeplats!

Detta har hänt med lyssnandet

Vecka 4 var den totala radiolyssningen på samma nivå jämfört med veckan innan, totalt 7 182 000 svenskar lyssnade på radio. Sveriges Radio minskade något (-0,9%) och kommersiell radio ökade (+2,8%) i lyssnande. Vecka 4 hade Bauer Media totalt 3 643 000 unika radiolyssnare (+4,7% mot v 3) och 62,4% kommersiell lyssnarandel.

På onsdagar rapporterar Poddindex föregående veckas poddlyssning. Vecka 3 ökade Bauer Medias Podplay samt Pocspace, medan SR, Acast och NENT minskade i räckvidd. Bauer Media ökade poddräckvidden med +0,3% jämfört med vecka 2.

Vecka 3 hade Bauer Media totalt 889 772 unika digitala lyssnare, vilket är en ökning med +1,6% jämfört med v 2 och en ökning med hela +25,9% jämfört med samma vecka föregående år! Av den digitala lyssningen stod poddarna för 651 560 unika och digital radiolyssning för 238 212 unika.

Vecka 3 nådde Bauer Media 3 865 420 unika lyssnare (FM + digialt/podd) och vi är fortsatt störst på den kommersiella ljudmarknaden.

Vi hörs nästa vecka!

/Bauer Media

Källa: Poddindex & Kantar Sifo PPM.

• radio
  • ljud