Åse Holmberg berättar i podden: Därför slutar jag på Tele2

I veckans avsnitt av podden Bakom varumärket berättar Åse Holmberg (kommunikations- och marknadsdirektör på Tele2) om varumärkesstrategier, Tele2-klausulen och varför hon nu lämnar bolaget efter 11 år.

I januari i år blev det känt att Tele2 och Com Hem slås samman. Nu lämnar Åse Holmberg företaget och stafettpinnen går vidare till ”nästa generations Tele2-are” i samband med att hennes avdelning upplöses och fördelas ut i fyra övriga funktioner.

- ”Såklart pratade jag och den nya ledningen om massvis av olika möjligheter i den nya organisationen för mig men jag kände väldigt tydligt att nu är jag klar.” berättar Åse för programledarna Jenny Kaiser och Jessica Morales och lägger till ”Det som jag kunde bidra med till Tele2, det har jag gjort. Nu är det dags för nästa generation att bidra.”

”Var det ett svårt beslut?” frågar Jessica.

”Det var inte ett svårt beslut, men ett vemodigt beslut. Jag är en väldigt passionerad ledare och jag har älskat varje dag på Tele2 och det kommer jag göra ända in i kaklet.”

I podden pratar Åse varmt om Tele2 och den resa hon och hennes team har gjort. ”Det jag har haft förmånen att bygga tillsammans med mitt team är jag otroligt stolt över. Att se de fantastiska resultat som vi fått genom den förändringen som vi har drivit mot att bli insiktsdrivna, agila och att bygga kompetens inhouse samtidigt som vi jobbar med starka externa partners, det har varit jättekul.”

Vad Åse ska göra härnäst är inte klart. Förutom att börja sin första lediga dag med en riktig långfrukost och sålla bland alla möjligheter som finns. ”Det här är bara starten. Jag ser väldigt mycket fram emot vad nästa 11 år kommer innehålla.”

Jenny Kaiser och Jessica Morales arbetar till vardags på Åkestam Holst, där Tele2 och Åse Holmberg är kunder. De är chockade och märkbart berörda av nyheten. ”Världen behöver fler kvinnor och människor som du, Åse” säger en tårögd Jenny.

Klicka här och lyssna på avsnittet

Bakom varumärket är den nya podden som tar dig med bakom kulisserna på några av Sveriges mest spännande varumärken. Programledarna Jessica Morales & Jenny Kaiser (Business Directors på reklambyrån Åkestam Holst) tar pulsen på några av Sveriges just nu mest inspirerande och modiga marknadschefer. Tune in och dra lärdomar från deras framgångsrecept, erfarenheter, misstag och mycket mer – nytt avsnitt varje måndag.