Bauer Media lanserar Podplay Live

Bauer Media fortsätter sin satsning på poddar och lanserar nu Podplay Live. En möjlighet för kreatörer att bredda sin podd i liveformat och samtidigt öppna upp för en närmare dialog med lyssnarna.

Med Podplay Live vill Bauer Media utmana podcastformatets gränser och samtidigt behålla intimiteten som särskiljer formatet från andra medier. Tanken är att bygga vidare på kompis-relationen som många lyssnare upplever och möjliggöra personliga samtal mellan poddare och lyssnare under livesändningens gång.

Livesändningarna finns att lyssna på i poddens flöde på Podplay.se

- Vi är nyfikna på att testa live-formatet med våra kreatörer och lyssnare. Dels hur vi behåller poddkänslan även i livesändning, men också hur dialogen mellan kreatörer och lyssnare utvecklas. Tanken är inte att våra kreatörer ska sända vanliga podcastavsnitt live. Det handlar snarare om att hitta en produkt som tillför något extra till podden, både för kreatörer och lyssnare. Där måste vi testa oss fram, säger Anna West, Produktägare Podplay.

Först ut att sända live är podden den populära relationspodden Älskade Psykopat. I podden får man höra anonyma berättelser från män och kvinnor om de erfarenheter de haft med en psykopat eller narcissist. Under livesändningen kommer programledaren Emilie Olsson tillsammans med relationsexperten Michael Larsen svara på lyssnarnas frågor och ge tips och råd om destruktiva relationer.

- Livesändning är så nära ett verkligt möte man kan komma. Här och nu möter vi lyssnarna i ett helt oklippt och autentiskt avsnitt där man som lyssnare får möjligt att ställa frågor i chatten - och få svar i sändningen direkt. Berättelserna i podden skapar ett enormt engagemang och jag får in mängder av frågor efter varje avsnitt. Att få möjligheten att ge tillbaka till lyssnarna och besvara några av deras frågor
direkt känns väldigt bra, säger Emilie Olsson.

Livesändningen med Älskade psykopat sker på Podplay imorgon tisdag den 5 oktober klockan 12.

Om Älskade Psykopat
I ”Älskade psykopat” möter vi män och kvinnor i olika åldrar som anonymt berättar sin historia eller erfarenheter de haft med en psykopat eller narcissist. Den kan vara inom en kärleksrelation, familjen och på jobbet. Syftet är att lyfta fram berättelser som kanske annars sällan får ta plats. ”Älskade psykopat” är en podd som berör på djupet och förhoppningen är att den kan hjälpa, stötta och förändra.

Om Podplay
Podplay är ditt hem för poddar. Här kan du lyssna på dina favoriter bland vårt Podplayexklusiva innehåll och tusentals andra populära poddar. Hitta dina nya guldkorn i vår topplista eller genom att djupdyka ner i ett specifikt ämne som intresserar dig. När du kommer tillbaka till Podplay är det enkelt att fortsätta där du slutade. Skapa ett konto och logga in för att lyssna på Podplayexklusivt innehåll – helt gratis!