Bauer Media satsar framåt med två tunga rekryteringar

Linda Palmgren, CEO på Bauer Media har under senaste halvåret format sin nya ledningsgrupp där senaste förvärvet avser rollen som Head of Business Intelligence som tillträds av Viktor Bovallius. En helt ny tjänst kommer också att tillsättas, Jakob Ahsin anställs som Revenue Manager för att skapa bästa förutsättningar för annonsörerna.

Viktor kommer närmast från Publicis Groupe i rollen som Commerce Technology Manager och dessförinnan Data & Tech Manager. Rollen som Viktor får är övergripande inom organisationen och BI-funktionen blir en central del i arbetet att effektivisera inhämtning, lagring och analys av data.

- Riktigt kul att få välkomna Viktor till vår starka ledning som ytterligare kan förstärka och bidra till vårt fina erbjudande på marknaden. Med en positiv och bra utveckling inom samtliga områden är det viktigt att vi tillför fokus på att förbättra våra affärsprocesser med avancerad analys och automatisering. Business Intelligence blir en allt viktigare roll för att driva detta arbete där det krävs djup kompetens inom data, tech såväl som affärsförståelse och Viktor Bovallius har just de egenskaper och den kompetens som behövs för att driva den utvecklingen, säger Linda Palmgren, CEO på Bauer Media.

- Bauer Media är drivande i utvecklingen inom audio och står idag mitt i en enorm transformation. Jag är glad att ha fått förtroendet att bli en del av den utvecklingen och ledningsgruppen, för att driva organisationen till att bli ännu mer datadriven. För mig är BI ett område som ska genomsyra hela organisationen och behöver täcka både automatiserade processer för sälj, såväl som insikter kring personalfrågor och det content vi skapar, säger Viktor Bovallius.

anställer också Jakob Ahsin som Revenue Manager. Jakob kommer närmast från Radisson där han haft en liknande roll. Tjänsten är ny på bolaget och ska skapa bästa förutsättningar för annonsörer genom optimering och kontroll av bolagets reklamlager.

- I utvecklingen att optimera hela våran affär oavsett plattform där vi idag säljer lyssnarkontakter både via våra radiostationer och digitala plattformar stärker vi nu upp med en Revenue Manager. I samband med att vårt digitala lyssnande också ökar kommer rollen som Revenue Manager hjälpa oss att optimera vårt totala reklamlager så vi kan erbjuda marknaden bästa möjliga produkt, närsomhelst på året, säger Johnny Strömgren, Försäljningsdirektör på Bauer Media.

Viktor
tillträder sin roll i september och Jakob i juni.

• business intelligence
  • viktor bovallius
  • revenue manager
  • jakob ahsin

Bauer Media Sverige underhåller mer än 5 miljoner lyssnare varje vecka och vi når med det hela 50% av den svenska befolkningen. Vi berikar vardagen för våra lyssnare och aktiverar våra kunder regionalt eller över hela Sverige genom Sveriges största radiostation Mix Megapol, samt Rockklassiker, NRJ, Vinyl FM, Lugna Klassiker, Retro FM och Svensk Pop. Dessutom lyssnar 1 miljon av dem online och on demand på Podplay och Radioplay - våra plattformar för tusentals populära podcasts och digitala hem till våra stationer.