Bauer Media spränger den digitala miljonvallen

De digitala lyssnarsiffrorna som publicerades under vecka 45 visar att Bauer Media nu når över 1 miljon i digital veckoräckvidd. Sedan 2017 har poddlyssnandet i Sverige växt med 14% per år. Bauer Medias plattformar RadioPlay och Podplay har under samma period växt med över 25%.

Bauer Media har arbetat med poddar sedan 2016 och har lyckats genom att skapa starka relationer med branschens största poddare och agenturer. Att våga satsa på eget innehåll och helt nya talanger som älskar att arbeta med ljud och poddar är en utav nycklarna till framgången. Den snabbt växande poddaffären beror även på att Bauer Media, som marknadsledare, nyttjar den enorma räckvidd som finns i huset för att marknadsföra poddarna.

- Allt idag handlar om att vinna konsumenternas tid och det vi ser är resultatet av vår strategi för tillväxt. Bauer Media har haft fokus på att leverera ett högkvalitativt innehåll i över 20 år till våra lyssnare, oavsett var vi möter dem. Att vi noterar rejäla ökningar är ett bevis för ett hårt arbete där vi fokuserat på riktigt bra innehåll inom vår utveckling, oavsett plattform. Glädjande att hårt arbete lönar sig och att vi stärker vår position som marknadsledande inom ljud, nu med nära 5 miljoner unika lyssnare i veckan, säger Linda Palmgren CEO för Bauer Media.

- Vår ambition är att vara bäst i Sverige på ljudunderhållning. Vi kommer fortsätta att skapa riktigt bra innehåll och arbeta med de bästa talangerna på vår nya podcastplattform Podplay. Vi satsar mer än någonsin på poddar och har mycket kvar att ge, säger Henrik Funke, innehållsansvarig på Podplay.

Bauer Medias digitala lyssnande står nu för 20% av bolagets totala räckvidd. Teknikutveckling är en stor del av Bauer Medias tillväxtstrategi och erbjuder ett större utbud med designade format till nya kommersiellt starka målgrupper.

Källa: Poddindex, AdsWizz, PPM, Orvesto Konsument