Bauer Media storsatsar på de svenska artisterna och den svenska musiken

Bauer Media startar idag en ny radiostation – Svensk Pop. Stationen kommer att spela svensk musik med svenska artister som sjunger på svenska.

När utbudet i svensk radio, även på P3 och P4, består av internationell hitmusik så sker det på bekostnad av att våra folkkära svenska artister hörs allt mindre. Trots att Håkan Hellström, Veronica Maggio och Magnus Uggla säljer ut sina konserter så får de inte längre den uppmärksamhet de förtjänar i svensk radio.

Därför startar nu Bauer Media radiostationen Svensk Pop på 101,9 i Stockholm och digitalt på RadioPlay. Svensk Pop kommer att spela svenska artister som sjunger på svenska. Stationen ska förvalta och belysa det svenska musikundret genom att spela artister som Tomas Ledin, Lars Winnerbäck och Melissa Horn. Dessutom kommer Svensk Pop ge plats åt nya svenska musikstjärnor som ännu inte fått höras i radio. Artisterna själva inbjuds att medverka i kanalen, vid start är Veronica Maggio en av programledarna.

Vi har följt den svenska musikutvecklingen under lång tid. Nu när Sveriges Radio väljer att mest spela internationella hits så känner vi som marknadsledare inom den fristående radion att den svenska musikskatten inte bara hör hemma på en livescen utan även i radio. Det vill vi ge lyssnarna. Därför startar vi Svensk Pop som bara kommer att spela svenska artister som sjunger på svenska, säger Håkan Morland, programdirektör på Bauer Media.

De första två veckorna kommer Svensk Pop att fokusera fullt ut på musiken, utan programledare, nyheter eller reklam – genom att spela 5000 låtar i rad utan uppehåll. Därefter startar programsatsningar med gäster, intervjuer och aktualiteter.

Svensk Pop innehåller även ett innovativt sätt att annonsera i radio. Det innebär att de traditionella reklamavbrotten uteblir. Tillsammans med annonsörer och varumärken bygger stationen redaktionellt innehåll, native advertising. Därmed kan stationen erbjuda nya och befintliga kunder en ny audiell kanal att jobba med och lyssnarna en skön och sammanhållen upplevelse.

För mer information, vänligen kontakta:

Håkan Morland
Programdirektör Bauer Media
E-mail: hakan.morland@bauermedia.se

Lotta Carlsson
Försäljningsdirektör Bauer Media
E-mail: lotta.carlsson@bauermedia.se

• svensk pop

Bauer Media Group äger och driver Sveriges största radiostation Mix Megapol, nätverken Rockklassiker och Vinyl, Svensk Pop i Stockholm samt playtjänsten RadioPlay. Dessutom samarbetar Bauer Media Group med NRJ i Sverige. Bauer Media Group har 5 miljoner lyssnare i veckan och 2 miljoner per dygn i Sverige.