​Bauer Media växlar upp podcasterbjudandet

Bauer Media breddar nu sitt podcasterbjudande med målgruppsstyrning och lokal sponsring.

Bauer Media har sedan tidigare sålt både nationella och lokala annonser i podcasts men breddar nu erbjudandet till att även inkludera målgruppsstyrning på kontext, ålder och kön samt ett unikt sponsorskap som kan riktas lokalt.

Vi växer kraftigt i podcasträckvidd vilket gör att vi har skalbarheten som krävs för den här typen av styrning. Vi är särskilt stolta över den lokala sponsringen i podcasts då den inte erbjuds av någon annan aktör i norden. Det är en form av samarbete i podcast som gör att lokala kunder kan köpa en liknande produkt som hittills varit exklusiv för stora nationella annonsörer, säger Johnny Strömgren, försäljningsdirektör Bauer Media.

Tekniken kombinerar geografisk, kontextuell och teknisk målgruppsstyrning med leverans och uppföljning i räckvidd, exponeringar och demografiska data.

- Vi har länge arbetat hårt för att leverera ett starkt plattformsoberoende ljuderbjudande i radio, digital radio och podcasts. Nu tar vi nästa steg och satsar på de specifika podcastprodukterna där vi kan komplettera redaktionella samarbeten med den här typen av styrning, berättar Johnny Strömgren

Bauer Medias digitala lyssning ökade med 30% under 2019 och hade under sista kvartalet 2019 en digital veckoräckvidd på över 800 000. Podcastlyssningen växer snabbast och står nu för majoriteten av Bauer Medias digitala räckvidd.