Clara Henry och Gustaf Jernberg är Sveriges sämsta folkbildare

Idag har en ny podd om folkbildning premiär. Clara Henry ska tillsammans med sin poddkollega Gustaf Jernberg försöka ge svar på några frågor som de själva anser behöver lite mer folkbildning. Hur mår Amazonas, egentligen? Hur fungerar micromorts? Och vad är egentligen ett liv som i underliv för något?

Varje vecka dyker "Sveriges Sämsta Folkbildare", Clara Henry och Gustaf Jernberg, ner i olika ämnen för att försöka förstå sig på världen lite bättre. Till sin hjälp har de en sökmotor, minnesfragment från mellanstadiet och ett oförtjänt gott självförtroende. Det här är en podd för dig som vill lära dig lite grann helt enkelt.

Vad är folkbildning? Jo, det är sådant som bibliotek, folkhögskolor, studieförbund och föreläsningsföreningar håller på med. De utjämnar utbildningsklyftor och höjer bildnings- och utbildningsnivån i samhället. Vad är då en folkbildare? Det är åtminstone inte Clara Henry och Gustaf Jernberg.

- Jag och Gustaf är medelmåttigt allmänbildade men jäkligt nyfikna, och inte minst väldigt bra på att googla. I vår roll som folkbildare med stundvis bristande källkritik gör vi vårt allra bästa för att lära oss och våra lyssnare om Amazonas, queera regenter, uråldrig bondekunskap och en hel del till. Vi är skitglada att första säsongen äntligen har premiär!, säger Clara Henry.

I premiäravsnittet tar Clara och Gustaf fram macheten och börjar hugga sig genom internetdjungeln för att försöka förstå sig på Amazonas - denna gigantiska och fullständigt livsviktiga regnskog. Vad vill den? Vad gör den? Och hur mår den, egentligen?

I poddens andra avsnitt, som redan nu finns ute på Podplay, reder Clara och Gustaf ut frågor kring könsorgan. Alla har vi dem, men vad vet vi om deras historia och funktioner? Inte mycket, visar det sig när programledarna försöker förklara vad det innebär att kuka ur, var det engelska ordet ”cunt” kommer ifrån och vad ett liv som i underliv är.

Podden släpper nytt avsnitt på måndagar bara på Podplay, och på övriga plattformar på tisdagar.