Historiens värsta katastrofer dramatiseras i ny podd

I det fiktiva ljuddramat "Om det var du" hamnar du i centrum i några av mänsklighetens mest avgörande ögonblick. Du står på en strand i Thailand och förstår att du måste fly en enorm tsunamivåg eller så får du beskedet att den skyskrapa du befinner dig i har träffats av ett flygplan en solig septemberdag. Vad hade du gjort om det var du?

Avsnitten i den fiktiva dokumentärpodden Om det var du berättas i du-form och baseras på faktiska och tidsenliga detaljer och verkliga vittnesmål från personer som upplevde katastrofen med egna ögon. Du guidas mellan verkliga och fiktiva ögonblick, där du själv blir huvudperson i några av historiens mest omskakande händelser.

- Att med hjälp av ljudeffekter, filmisk musik och ett spännande manus kunna stimulera hjärnans fantastiska förmåga att få oss att känna saker gör denna podd till en riktig ljudupplevelse. Jag ville förstärka de här händelserna och försöka förklara det mörker som våra medmänniskor har fått uppleva genom historien. Men framförallt vill jag bidra till att vi aldrig glömmer deras öde, säger Erik Myrlund, podcastkreatör och programledare.

- Vi är väldigt stolta över att lansera den här podden tillsammans med Erik. Podden berättar några av vår tids värsta katastrofer på ett nytt sätt, och som ger nya perspektiv på händelserna. Man kan såklart inte sätta sig in i vad människor som upplevt situationen gått igenom, men man kan lyssna och försöka förstå, säger Johanna Wiberg, Podcast Manager Podplay.

Några av katastroferna som dramatiseras i Om det var du är 11 september-attackerna i New York, bombdåden i Madrid, Tjernobylolyckan och branden i Grenfell Tower i London.

Säsongens sex avsnitt finns att lyssna på redan nu på Podplay. På övriga plattformar släpps ett nytt avsnitt varje lördag. Podden görs av programledaren Erik Myrlund.

Om Erik Myrlund
Jobbat som programledare på Nattliv på TV4 och i programmet ”Radiostyrd” på TV6. Jobbat på flera olika radiostationer och nu är han en populär programledare på Mix Megapol. När han inte programleder så är resa, fjällvandra, starta företag och att provsmaka viner det roligaste Erik vet.