Hjältarna - ny podd på Bauer Media om civilkurage

Bauer Medias nya podcast Hjältarna handlar om personer som råkar hamna i ett läge där deras ingripande är starkt bidragande till hur det kommer att sluta. Det kan handla om ingripanden vid olyckor, psykisk ohälsa, terrorattentat eller personer som blåser i visslan på sitt arbete. Första avsnittet släpps idag.

Syftet med podcasten är att hylla personer som ingriper med civilkurage, att inspirera till mod och medmänsklighet. Och genom att förmedla deras berättelser låta fler ta del av deras erfarenheter och lärdomar. Jenny Burman som driver Civilkuragebyrån programleder podcasten Hjältarna

- Jag upplever att intresset för civilkurage ökar, inte minst bland företag som vill driva frågan i sitt hållbarhetsarbete kopplat till trygghetsfrågor, men också ett intresse kopplat till att skapa företagskulturer där folk vill jobba, säger Jenny Burman.

- Vi är väldigt glada över samarbetet. Hjältarna är en välproducerad podcast som ligger helt rätt i tiden. Inom den populära kategorin dokumentärpoddar har Hjältarna ett innehåll som skiljer sig från andra titlar och vi är väldigt stolta över att kunna erbjuda detta till våra lyssnare, säger Henrik Funke, programchef på RadioPlay.

Första säsongen görs i samarbete med SOS Alarm som ser ett stort värde i att uppmärksamma förebilder som agerar och tar ansvar i olika akuta händelser.

- Varje år tar vi emot cirka tre miljoner samtal via nödnumret 112 och mot den bakgrunden tycker vi att det är viktigt att lyfta fram personer som tar ansvar och larmar, säger Jenny Friberg, tf kommunikationschef på SOS Alarm

I första avsnittet får vi träffa Ola som under en löptur plötsligt står några meter från flera personer i rånarluvor och har hamnat mitt i en kidnappning. Mannen som kidnappas hittas senare mördad och Olas vittnesmål spelar en stor roll i rättegången. Lyssna på första avsnittet på RadioPlay eller där du brukar hitta  poddar.