Ljudreklam ökade varumärkessök med 18% för 28 annonsörer

Nu är det bevisat att ljudreklam inte bara är ett kraftfullt räckviddsmedia med möjlighet att bygga varumärke och kännedom. Med ett växande behov från marknaden att kunna driva digital konvertering bevisar studien att ljudannonsering är en mycket viktig kanal för en effektfull digital strategi. Studien visar tydligt att ljudannonsering driver ett digitalt beteende som varumärkessök.

”Vi på HowCom är glada och stolta över att tillsammans med Bauer Media genomfört en studie med så pass hög ambitionsnivå. Ljudets styrka att driva sök har bekräftats och studien visar starka resultat likt en amerikansk studie som var förlaga.” säger Fredrik Andersson, CEO & Partner HowCom Evolution.

Studien som har pågått under 1,5 år har innefattat sju olika branscher, där samtliga 28 varumärken som var med i studien fick en ökad sökvolym. I snitt var ökningen 18%, kategorin ’konfektion & inredning’ toppade med hela 41% ökning.

”Vi har fått ett kvitto på ljudets roll och vi ser fram emot att på ett kostnadseffektivt sätt öka sökvolymen till fler annonsörer och branscher.” säger Charlotte Lundgren, CCO, Bauer Media. ”Det är särskilt roligt att se resultatet för ’konfektion & inredning’, att vi kan bidra så kraftfullt i en så viktig och konkurrensutsatt bransch.”

Vill du ta del av fler insikter från studien kontakta Louise Lundgren, Head of B2B & Relations på Bauer Media: louise.lundgren@bauermedia.se

• radioreklam
  • rockklassiker
  • mix megapol
  • radio

Bauer Media har störst räckvidd i det nya ljudlandskapet med över 5 miljoner lyssnare varje vecka och 2 miljoner per dygn på plattformar som Mix Megapol, NRJ, Rockklassiker, Vinyl FM, Svensk Pop, Lugna Klassiker och alla våra poddar på RadioPlay.