Ny podd om Sveriges historiska hemskheter

Krig, svält, epidemier, katastrofer och mord. Sveriges historia är full av hemskheter. Idag är det premiär för Podplays historiepodd ”Sveriges mörka minnen” där du får återupptäcka de historiska händelser som på gott och ont har förändrat Sveriges historia.

I podden Sveriges mörka minnen får du följa med på en resa från Jämtland i norr till Skåne i söder för att höra om händelserna som haft stor effekt på det svenska samhället, politiken och folket.

I premiäravsnittet får du återuppleva det Fersenska mordet som utspelade sig i Stockholm på 1800-talet. År 1810 lynchas och mördas Axel von Fersen av en uppretad folkmassa efter rykten om att han haft något att göra med kronprins Karl Augusts mystiska död. Under likprocessionen genom Stockholm växte folkskaran mer och mer och efter dramatiska scener runt Gamla stan blev von Fersen mördad på Riddarhustorget.

Vidare under säsongen kommer du bland annat få höra spännande historiska berättelser om de svenska häxprocesserna i Dalarna, Ydalekatastrofen i Hälsingland, koleraepidemin i Göteborg och Yngsjömordet i Skåne.

- Vi ser i flertalet undersökningar hur just historia som poddgenre blir allt mer populärt. En av de stora drivkrafterna till varför man vill lyssna på podd, utöver att bli underhållen, är viljan att lära sig något nytt. Här är historiepoddar perfekt för att både folkbilda och underhålla. I "Sveriges mörka minnen" kombinerar vi detta genom att berätta om händelser från Sveriges historia på ett intressant och engagerande sätt, säger Johanna Wiberg, Podcastchef på Podplay.

Sveriges mörka minnen släpper ett nytt avsnitt varje tisdag. Premiäravsnittet ”Fersenska mordet” finns att lyssna på nu på Podplay.

Sveriges mörka minnen är producerad av Podplay.
    Manus: Ayla Karlsson
    Ljudläggning och musik: Kristoffer Folin