Nya livsöden i Dokumentära Berättelser

Idag har en ny säsong av podden Dokumentära Berättelser premiär. Journalisterna Ylva Agelii och Sidiri Ekenryd träffar modiga människor som vågar dela med sig av sina livsöden. Den här säsongen berör ämnen och teman som nyandlighet, Moonrörelsen, tvångstankar, hur det är att vara nära anhörig till någon med Alzheimer och att hamna i ett drogmissbruk.

Två av säsongens avsnitt handlar om Samuel som hamnade i ett drogmissbruk redan som 15-åring. Från att börja ta smärtstillande tabletter mot migrän till att som 22-åring ha tagit tre överdoser av heroin. Ylva och Sidiri har följt Samuel under flera års tid och hans kamp att på egen väg försöka bli drogfri. Då sjukvården i Sverige inte kunde ge honom den hjälp som han behövde sökte han sig till en alternativ behandling på Mallorca. Vi får ta del av en otroligt gripande ljuddagbok som Samuel har spelat in.

- Att få ta del av alla de här personliga berättelserna är det bästa jag och Ylva vet. Det är så roligt att samla in idéer och sedan förverkliga dem - och träffa människor som öppnar upp sig för oss. Det är ett stort förtroende som vi verkligen förvaltar på det bästa sätt vi kan. Det finns så många spännande och intressanta livsöden som vi känner måste berättas, säger Sidiri Ekenryd.

Hela nya säsongen av Dokumentära berättelser finns att lyssna på redan nu på Podplay. Ett nytt avsnitt släpps varje fredag på övriga plattformar.

Dokumentära berättelser görs av journalisterna Ylva Agelii och Sidiri Ekenryd.