​OMD och Bauer Media släpper gemensamt planeringsverktyg för radio och TV

Radiomediet har lite i skymundan fått något av en nytändning de vuxit kraftigt de senaste åren, drivet av nya nationella licenser, ökad konsumtion och genom det ökad konkurrenskraft i förhållande till övriga traditionella räckviddsmedier. Nu släpper Bauer Media och OMD ett gemensamt planeringsverktyg för radio och TV som ska hjälpa kunder och byråer att hitta den perfekta mixen.

Samtidigt som radio vuxit kraftigt så brottas radio, precis som till exempel TV och OOH, med ökade krav på mätbarhet från byrå- och annonsörshåll – inte minst under 2020, där Corona-krisen accelererat förflyttningen från breda medier, för att fokusera på försäljningsdrivande aktiviteter här och nu. Avsaknaden av gemensamma mätnings- och uppföljningsmetoder mellan de traditionella medieslagen är samtidigt ett ständigt huvudbry för såväl köp- som säljsidan och ingen konkret lösning tycks ligga nära förestående.

- I och med den explosionsartade utvecklingen av digitala möjligheter det senaste decenniet riktas många marknadsförares blickar mot mer nischade, ofta direkt konverteringsdrivande och högt mätbara medieslag. Detta är i sig i en fullt naturlig utveckling – och ofta rentav affärskritisk för att stå sig i konkurrensen – men samtidigt riskerar ett allt för konverteringsdrivet fokus att man går miste om en stor del av den totala potentialen i marknaden. Med det här som grund jobbar vi ständigt för att utveckla affärsstöd som kan hjälpa våra kunder att ta så informerade beslut som möjligt och därigenom sätta den perfekta mediemixen utifrån deras specifika utmaningar. Här såg vi ett tomrum när det kom till just radio och vi bestämde oss därför för att göra gemensam sak med Bauer och ta fram ett verktyg som hjälper oss att holistiskt planera kampanjer inom två av de största traditionella medieslagen radio och TV, berättar Jesper Cederäng, Business Development Director på OMD.

Verktyget grundar sig i estimat utifrån en stor mängd data från Omnicom-kunder där TV och radio köpts parallellt och kalkylerar kombinerad räckvidd utifrån en lång rad kampanjspecifika förutsättningar. Målsättningen är att hjälpa kunder och byråer att hitta den perfekta mixen mellan TV och radio vid en given investeringsnivå.

- Vi tror starkt på radiomediets styrka i mediemixen givet dess möjlighet att driva hög räckvidd till en jämförelsevis låg kontaktkostnad. Genom att utveckla ett beslutsstöd grundat i faktiskt kampanjdata hoppas vi kunna synliggöra detta för både nya och befintliga radioköpare annonsörer. Internationellt sett finns många exempel på hur stora annonsörer sett positiv effekt av att addera radio som ett bestående inslag i mediemixen och vi är övertygade om att motsvarande potential finns på den svenska marknaden, säger Johnny Strömgren, försäljningsdirektör på Bauer Media