Radion slår försäljningsrekord

Den fristående radion går mycket starkt och fortsätter att ta marknadsandelar av reklamkakan. De tre senaste åren har radion ökat sina intäkter med över 25 % * vilket står i skarp kontrast till strömmen av rapporter från andra räckviddsmedier som tappar.

Aldrig tidigare har radion omsatt så mycket pengar som nu. Till skillnad från andra medier som utmanas av förändrade konsumtionsmönster, adblockers och tappade upplagor så går radion kraftigt framåt. De tre senaste åren har radion ökat sina intäkter med över 200 miljoner och kommer i år att slå försäljningsrekord med över 800 miljoner. Fler och fler annonsörer vet att radio fungerar och får fina effekter av sina kampanjer. Lanseringen av radions mätsystem PPM som är det bästa och mest precisa mätsystemet bland alla medier är ytterligare en bidragande orsak till att radion går så starkt, säger Staffan Rosell, VD för Bauer Media i Sverige och Finland.

Under 2016 har de traditionella medieinvesteringarna minskat med 3,3 %* samtidigt som radion ökar med 12,6 % under samma period, mest av alla medier utom internet. Under sommaren ökade radions försäljning med 23,5 % i juni och 21 % i juli enligt IRM.

* = IRM

För mer information, vänligen kontakta:
Staffan Rosell
VD Bauer Media Sverige och Finland
E-mail: staffan.rosell@bauermedia.se

Bauer Media Group äger och driver Sveriges största radiostation Mix Megapol, nätverken Rockklassiker och Vinyl, Svensk Pop i Stockholm samt playtjänsten RadioPlay. Dessutom samarbetar Bauer Media Group med NRJ i Sverige. Bauer Media Group har 5 miljoner lyssnare i veckan och 2 miljoner per dygn i Sverige.