Träffa Eva Dahlgren i premiären av musikpodden En Artist - Ett Album

En Artist - Ett Album är en dokumentärpodd där vi möter Sveriges största artister och pratar om deras mest framgångsrika album. I podden kommer vi närmare Sveriges främsta musikskapare och hör hur deras mytomspunna album växer fram.

I de första avsnitten träffar vi Eva Dahlgren, en av Sveriges största artister. För 30 år sedan spelade hon in sitt åttonde album - "En blekt blondins hjärta" och vi får höra hennes egna ord om sina upplevelser och minnen från skapandet. Det blev en braksuccé och är ett av de mest framgångsrika album i svensk musikhistoria, belönat med hela fem Grammis.

I den här podden lyssnar vi igenom låt för låt och pratar med personerna bakom albumet - Eva Dahlgren som står bakom text och sång, Marie Ledin som gav ut albumet på skivbolaget The Record Station, Anders Glenmark som producerade och arrangerade samt ljudtekniker Lennart Östlund.

- Det var den sista låten som jag skrev till albumet. Jag bodde på Maria Prästgårdsgata då och satt där i mitt lilla burspråk och så skrev jag den här låten, säger Eva Dahlgren i podden om albumets största hit "Vem tänder stjärnorna".

Albumet lyssnas igenom tillsammans med poddens programledare Sven Hallberg och vi får höra den fantastiska resan om hur mästerverket "En blekt blondins hjärta" växte fram.

- Det finns ingen stor musikpodd i Sverige i dag, därför är det så otroligt roligt att vi nu kan lansera En Artist – Ett Album, en podcast där musiken och de som skapat mästerverk står i fokus. Bauer Media är Sveriges största kommersiella audiohus där musiken ofta står i centrum, nu vill vi även utveckla musikformatet i poddar tillsammans med Sveriges musikbolag och ge lyssnarna ett nytt podcastformat, säger Henrik Funke, Produktchef Podplay.

Just nu befinner sig Eva Dahlgren på Sverigeturné där hon för första gången någonsin spelar det legendariska albumet "En blekt blondins hjärta" från första till sista ton, live.

I kommande avsnitt lyssnar vi på Peter Jöbacks banbrytande album ”Jag kommer hem igen till jul” från 2002, en julskiva med ett nära och högst personligt anslag.

Om Sven Hallberg:

I Svens liv är musik den röda tråden. Han har arbetat som programledare och programchef på ZTV och även på radiostationerna Radio Stockholm, Mix Megapol och Rockklassiker. Sven producerade tidigare en poddserie om The Beatles för Podplay. Han har dessutom drivit ett par skivbolag och Northern Soul-klubbar i Stockholm. Han kan även stoltsera med titeln "Sveriges första VJ".