BAUHAUS slutar sälja fyrverkerier

Fyrverkerier brukar vara ett festligt inslag vid firande av olika högtider, särskilt jul och nyår. Samtidigt finns det många negativa effekter av användningen som berör privatpersoner, djur och miljö. Nu går byggjätten BAUHAUS mot strömmen i byggvaruhandeln och upphör med försäljningen av fyrverkerier i samtliga varuhus. Initiativet är högt uppskattat av bland annat Svenska Kennelklubben, som månar om hundars välbefinnande.

Jul- och nyårshelgerna närmar sig med stormsteg. Det här är en tid som många associerar med fyrverkerier. Fyrverkerier är ofta vackra, men det finns ett flertal negativa aspekter som man kanske inte tänker på när det är dags att fyra av raketen. Till förmån för allmänhet, djur och miljö kommer BAUHAUS att sluta sälja fyrverkerier i samtliga varuhus från och med den här julen.

– Under åren som gått har vi på BAUHAUS noga vägt fördelarna mot nackdelarna med fyrverkeriförsäljning. Fyrverkerier är fina att titta på, men de orsakar både personskador och bränder varje år. De är även skadliga för miljön, till exempel genom utsläpp av metaller, och skrämmer såväl hundar som hästar och vilda djur. Fyrverkerier kan dessutom vara otäcka för människor som har krigsupplevelser bakom sig. Nu hoppas vi att våra konkurrenter anammar vårt beslut. Det finns ju mer harmlösa sätt att fira högtider på, säger Johan Saxne, marknadschef på BAUHAUS Sverige.

Svenska Kennelklubben (SKK), hundägarnas riksorganisation med 300 000 medlemmar, är mycket positiva till BAUHAUS initiativ.

– Svenska Kennelklubben företräder alla hundar, hundägare och hundälskare i Sverige. Vi månar starkt om hundars välbefinnande och vi välkomnar BAUHAUS beslut att sluta sälja fyrverkerier. Fyrverkerier påverkar hundar och andra djur oerhört negativt, säger Hans Rosenberg, presstalesperson på Svenska Kennelklubben.

Fem tips från SKK – så skyddar du din hund från fyrverkerier

• Ta aldrig med din hund till en plats där fyrverkerier avfyras, även den lugnaste hunden kan bli skrämd för livet
  • Rasta din hund i god tid och håll den inomhus under det mest intensiva smällandet
  • Om hunden är utomhus, håll den kopplad under nyårsfirandet så att den inte kan rusa iväg i panik
  • Om hunden blir orolig – ömka och bestraffa den inte. Försök att avleda hundens uppmärksamhet med en rolig leksak eller ett tuggben. Om hunden gömmer sig, låt den vara
  • Är problemen allvarliga – uppsök veterinär i god tid för eventuell medicinering

• johan saxne
  • skk
  • svenska kennelklubben
  • hundar
  • fyrverkerier

BAUHAUS är en av Europas ledande byggvaruhuskedjor och har 270 varuhus i 18 länder (Österrike, Kroatien, Tjeckien, Danmark, Estland, Finland, Tyskland, Ungern, Island, Norge, Slovenien, Bulgarien, Spanien, Sverige, Schweiz och Turkiet, Luxemburg, Slovakien). BAUHAUS etablerades i Sverige 1997 och är idag marknadsledande inom byggvaruhandeln med sina 18 varuhus på den svenska marknaden. BAUHAUS har sitt huvudsäte i Mannheim, Tyskland, där företagets första byggvaruhus invigdes år 1960.