15 000 svenskar med blodpropp i benen kan slippa sprutor och warfarin

15 000 svenskar med blodpropp i benen kan slippa sprutor och warfarin

Stockholm den 6 november 2012 – Från sprutor, warfarin (Waran) och cirka 15 sjukhusbesök till tablett och två till tre besök. Den nya blodförtunnande behandlingen med Xarelto (rivaroxaban) innebär stora förenklingar för de cirka 15 000 svenskar som varje år drabbas av proppar i benet (djup ventrombos). Xarelto togs nyligen in i högkostnadsskyddet, vilket innebär att Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket (TLV) anser att det är ett kostnadseffektivt läkemedel.

Behandling av blodproppar i benet har hittills skett med en kombinationsbehandling där patienterna under de fem till tio första dagarna får sprutor med lågmolekylärt heparin, samtidigt som de ställs in på warfarin. Därefter har de fått warfarin i tablettform under tre till sex månader. Under denna tid måste patienterna gå på 10-15 blodprovskontroller för att kontrollera grad av blodförtunning (koagulationsförmåga).

Om patienterna får för lite warfarin riskerar de att få en ny propp och om de får för mycket kan de drabbas av allvarliga blödningar. Att ställa in rätt dos kan försvåras av att warfarinets effekt påverkas av flera vanliga läkemedel. Även kosten kan påverka effekten varför det är viktigt med ett regelbundet kostintag. Om man under behandlingen minskar intaget av kost riskerar warfarinets effekt att bli för stark.

Med Xarelto börjar man behandlingen direkt med tablett. Patienten slipper alltså att genomgå en inledande fas med injektioner av lågmolekylärt heparin. Under de första tre veckorna tar patienten i stället två tabletter varje dag, sedan en tablett dagligen under den tid som behandlingen behöver pågå, i regel minst tre månader. Inga regelbundna blodprovskontroller behövs eftersom effekten av Xarelto är förutsägbar och stabil.

– Det är självklart en stor fördel att patienterna slipper ta sprutor. Det är inte alla som klarar att göra det själv och då måste de ha hjälp av anhöriga eller sjukvårdspersonal. En annan stor fördel är att det nya läkemedlet påverkas mindre av andra läkemedel och kan ges även till patienter med oregelbundet kostintag. Inte minst äldre lider ibland av dålig aptit. Att äta mindre under en period kan vara farligt för den som står på warfarin eftersom det kan leda till risk för allvarliga blödningar, säger Henry Eriksson, docent och överläkare vid medicinkliniken på Sahlgrenska universitetssjukhuset/Östra i Göteborg.

Egenföretagaren Anna-Karin Nesheim, som bor utanför Göteborg, har drabbats av ett flertal proppar i både ben och lungor. Därför står hon nu på livslång behandling med warfarin. Hon ser en mängd fördelar med att hon nu kan byta ut warfarin mot ett nytt blodförtunnande läkemedel.

- Som egen förtagare styr jag ju själv mina tider och behöver inte få chefens tillåtelse för att gå iväg och lämna blodprov, men samtidigt tar det ibland tid och fokus från jobbet och kan krocka med annat. Det kommer att förenkla livet att bara ta en tablett om dagen. Men allra mest ser jag fram emot att slippa biverkningarna av warfarinet i form av krånglande mage och bismak i munnen, säger Anna-Karin Nesheim.

För mer information är du välkommen att kontakta:

Lisa Adolphsson, kommunikationsansvarig, Bayer, tfn: 070-6357220, e-post: lisa.adolphsson@bayer.com

Om Bayer HealthCare
Bayer-koncernen är ett globalt företag med kärnkompetens inom områdena hälsa, kost och högteknologiska material. Bayer HealthCare, en undergrupp till Bayer AG med en årlig försäljning på EUR 16,9 miljarder (2010), är en av världens ledande, innovativa företag inom hälso-och läkemedelsprodukter och är baserat i Leverkusen, Tyskland. Företaget kombinerar global verksamhet djurhälsa, Consumer Care, sjukvård och läkemedel divisioner. Bayer HealthCare har som mål att utveckla och tillverka produkter som förbättrar människors och djurs hälsa världen över. Bayer HealthCare har en global arbetsstyrka på 55 700 anställda (31 dec, 2010) och finns representerat i mer än 100 länder. Mer information finns på www.bayerhealthcare.com.

Relaterat innehåll