Bayer Schering Pharma stärker sin bilddiagnostikforskning inom cancerområdet

Bayer Schering Pharma AG och japanska Hamamatsu Photonics K.K. har tecknat ett licensavtal för användning av nya substanser inom området molekylär bilddiagnostik vid cancer. I och med detta avtal får Bayer Schering Pharma exklusiva världsomfattande rättigheter för forskning, utveckling och kommersialisering av en grupp molekyler som endast binder till maligna tumörceller. Tillsammans med positronemissions-tomografi (PET) skulle dessa spårmolekyler kunna bidra till att förbättra diagnosen av ett flertal olika cancerformer.

- Detta avtal ger oss möjlighet att på ett optimalt sätt utöka vår befintliga portfölj för molekylär bilddiagnostik inom cancerområdet, förklarar Prof. Dr. Hans Maier, chef för Bayer Schering Pharmas affärsenhet Diagnostic Imaging. Det medicinska behovet av mer exakt diagnostisering av maligna tumörer är mycket stort och i ett längre perspektiv förväntar vi oss att med hjälp av dessa substanser ytterligare kunna förbättra tidig diagnostisering av vissa cancertyper.

- Vi har utvecklat den nya tumörspårmolekylen för PET baserat på inkorporering av en substans i tumörceller via de bärarmolekyler som uttrycks i stora mängder på tumörcellernas membran. Eftersom PET-spårmolekylens kemiska struktur är designad så att den inte ska kännas igen av bärarsystemet på det normala cellmembranet, kan tumörvävnad med hjälp av PET detekteras med hög kontrast i djurmodeller av tumörer. Denna utveckling är ett exempel på den samlade expertis inom PET-tekniken som finns i vårt företag, säger Dr. Hideo Tsukada, chef över PET-centret hos Hamamatsu Photonics.

Spårmolekylerna är märkta med en radionuklid med kort halveringstid och kan därför användas för PET-bilddiagnostik. PET är en nukleärmedicinsk bilddiagnostik-procedur med vilken molekylära processer kan åskådliggöras in vivo, till exempel de som sker i tumörceller. Till skillnad från de procedurer som vanligen används idag för PET-bilddiagnostik vid cancer, skulle de nya PET-spårmolekylerna kunna bidra till ökade möjligheter att bättre skilja mellan maligna tumörer och benigna vävnadsförändringar och möjliggöra en mer exakt stadieindelning av olika cancerformer.

I västvärlden är cancer den näst största dödsorsaken efter hjärt-kärlsjukdomar. Enligt WHO kommer 15 miljoner människor vara nydiagnostiserade med cancer år 2020. Detta skulle betyda en ökning i incidensfrekvens med 50 procent jämfört med år 2000. Diagnostisering, och särskilt korrekt stadieindelning av tumörutbredning, kan spela en avgörande roll för prognosen och därmed valet av behandling.

Förståelsen av de olika cancermekanismerna ökar stadigt. Det är känt att det finns skillnader i metabolism och tillväxtreglering mellan cancerceller och normala celler. Detta kan användas i diagnostiskt syfte för att på ett målspecifikt sätt detektera tumörer.

För stadieindelning av maligna tumörer, till exempel lungcancer, är till dags dato den mest använda spårmolekylen inom PET-området en sockermolekyl märkt med radioaktivt fluor, den så kallade F18-deoxyglukos, som förkortas FDG. Detta socker tas framför allt upp av snabbväxande celler och används i metabola processer. Med hjälp av PET-bilddiagnostik möjliggör det detektion av tumörceller men också av andra delande och metabolt aktiva celler i vävnaden.

Särskiljning mellan maligna tumörceller och andra (benigna) förändringar i vävnaden är emellertid begränsad. Spårmolekyler som i huvudsak är riktade mot tumörceller skulle i framtiden kunna möjliggöra en mer specifik diagnos och en mer exakt stadieindelning av olika cancerformer.

För mer information, vänligen kontakta:

Anna Björlin, Kommunikationsansvarig Onkologi
Bayer Schering Pharma