Blodprov på distans vinner Guldpillret 2020

I dag presenterades vinnarna av Guldpillret 2021. Priset går till Capitainer, en ny innovativ produkt för att ta kvalitetssäkrade torkade blodprov i hemmet för diagnos och uppföljning av läkemedelsbehandling. Bakom Capitainer står en forskargrupp vid Kungliga Tekniska Högskolan och Karolinska Institutet.

Om årets vinnare

Utvecklingen av Capitainer började 2012 som ett examensarbete som senare blev ett doktorandprojekt vid KTH. Metoden patenterades 2014 och produkten, ett blodprovstagningskort, lanserades kommersiellt 2019.

Det unika med Capitainer är att provet är exakt volymbestämt till 10 µl och läkemedelskoncentrationer och andra analyter kan därför mätas exakt. Det gör det möjligt att bättre och mer frekvent se till att rätt läkemedelskoncentration upprätthålls. Det är grundläggande i all läkemedelsbehandling men särskilt viktigt för läkemedel med ett smalt terapeutiskt fönster.

Under pandemiåret 2020 gjordes flera studier med Capitainer och antikroppsanalyser eftersom hemprovtagning är idealt för att inte sprida smitta. Region Västerbotten införde metoden i rutin och fann att hela 97 procent av de egenprovtagna prov som returnerades höll en kvalitet som möjliggjorde en korrekt analys av provet. Capitainer används också kliniskt för provtagning av alkoholmarkören PEth samt i flera kliniska studier gällande övervakning av immunosuppresiva, antiepileptiska och psykiatriska läkemedel.

Bolaget Capitainer har i dag ett tiotal anställda och siktar på en internationell marknad. Forskargruppen fortsätter sin utveckling av metoden, bland annat i samarbete med SciLifeLab för att utveckla protokoll för att analysera tusentals proteiner från bara ett litet prov. Metoden skulle därigenom kunna användas för stora screeningprogram och uppföljningsstudier.

Juryns motivering:

"Årets pristagare erbjuder en innovativ ny produkt som gör det möjligt för patienter att lämna kvalitetssäkrade torkade blodprov i hemmet för diagnos och uppföljning av läkemedelsbehandling. Provet är exakt volymbestämt och läkemedelskoncentrationer och andra analyter kan därför mätas med stor noggrannhet. Metoden, som har utvecklats gemensamt av forskare vid Kungliga Tekniska Högskolan och Karolinska Institutet, har fått ett genombrott med pandemin eftersom patienterna slipper åka till sjukhus. På sikt finns en ännu större potential att förändra hela vårdflöden genom vård på distans och skalbarhet i användning för breda screeningprogram och uppföljningsstudier på stora patientgrupper i vissa riskgrupper. Arbetet visar på kraften i samverkan mellan grundforskning och entreprenörskap.”

Om Guldpillret:

Det första Guldpillret delades ut 2010. Priset är instiftat av Läkemedelsförsäkringen och delas ut i samarbete med Dagens Medicin och Apoteksmarknaden. Syftet med priset är att uppmärksamma behovet av en bättre och säkrare läkemedelsanvändning, för att minska risken för läkemedelsskador. Vinnarna får en prissumma på 100 000 kronor.

”Våra Guldpiller har genom åren förbättrat läkemedelssäkerheten på många olika sätt. I år belönar vi en ”produktifiering”. Capitainer är en innovation som förenklar provtagning och dessutom förflyttar den till hemmet, under pandemin en inte minst viktig egenskap”, säger Robert Ström, vd för Läkemedelsförsäkringen och juryns ordförande.

Övriga ledamöter i juryn är Mikael Hoffman, ordförande i Svenska läkaresällskapets kommitté för läkemedelsfrågor, chef för stiftelsen Nepi, nätverket för läkemedelsepidemiologi, Märit Johansson, ordförande Apotekarsocieteten, Kristina Dunder, senior expert på Läkemedelsverket samt svensk ledamot i CHMP, den vetenskapliga kommittén för humanläkemedel hos den europeiska läkemedelsmyndigheten EMA, Lars L Gustafsson*, professor i klinisk farmakologi, Karolinska institutet, Sineva Ribeiro, ordförande Vårdförbundet, Malin Parkler, vd Pfizer, Lotta Håkansson, ordförande Reumatikerförbundet, samt Lisa Blohm, chefredaktör Dagens Medicin.

* Lars L Gustafsson är ledamot i det vinnande bidragets vetenskapliga råd samt har haft samarbete med företaget via en doktorand. Han har anmält jäv före jurymötet och deltog varken i juryns bedömning eller beslut.

Kontaktpersoner:

Niclas Roxhed, docent, Kungliga Tekniska Högskolan, 070-744 24 17 roxhed@kth.se
Olof Beck, professor emeritus, Karolinska institutet olof.beck@ki.se
Juryns ordförande: Robert Ström, vd, Läkemedelsförsäkringen, 070-296 16 20 robert.strom@lakemedelsforsakringen.se
Maja Florin, projektledare Guldpillret, Dagens Medicin Agenda. 070-691 24 39 maja.florin@dagensmedicin.se

• dagens medicin
  • sjukvård