De är Årets superkommuner 2023

Utmärkelsen går 2023 går till:

Umeå i kategorin städer och stadsnära kommuner
I den här kategorin ingår kommuner som har minst 50 000 invånare, varav 40 000 bor i den största tätorten, samt kommuner med minst 25 procent arbetspendling till större stad.
Totalt 110 kommuner.
Nominerade: Umeå, Jönköping, Karlstad

Kungsbacka i kategorin storstadskommuner
Här ingår kommuner med minst 200 000 invånare i tätorten och kommuner där minst 40 procent pendlar till arbete i storstad eller till storstadsnära kommun.
Totalt 46 kommuner.
Nominerade: Mölndal, Härryda, Kungsbacka

Varberg i kategorin småstads- och landsbygdskommuner
Här ingår kommuner med mindre än 40 000 invånare i största tätorten och kommuner nära dem, samt landsbygdskommuner med färre än 15 000 invånare.
Totalt 134 kommuner.
Nominerade: Varberg, Lidköping, Skövde

Specialpriset Årets raket går i år till Härjedalen.

Årets raket delas ut för tredje gången till den kommun som klättrat flest placeringar i rankningen sedan föregående år.
Tidigare vinnare är Munkfors och Vindeln.

På vilken grund vilar rankningen Årets superkommuner?

Superkommunrankningen bygger på officiell statistik. Dagens Samhälles redaktion utgår från de senaste siffrorna och den historiska utvecklingen inom ett antal kategorier – som ekonomi, skola, vård och omsorg, kultur och fritid samt attraktivitet (inflyttningsnetto till kommunen). Vi väger också in ett antal framtidsfaktorer genom kategorier som demografi, näringsliv och arbetsmarknad, integration och utbildningsnivå. Dessutom har vi inkluderat sju Agenda 2030-kategorier. Sammanlagt är det 18 kategorier i årets mätning.

Varje kategori bygger i sin tur på flera olika variabler som sammantagna avgör kommunens poäng inom kategorin. Poängsumman för samtliga kategorier ligger sedan till grund för årets rankning av superkommunerna. Totalt används i år 144 olika parametrar för att rangordna kommunerna och slutligen kora en vinnare i var och en av de tre klasserna.

Vinnarna 2023 korades den 29 juni i Dagens Samhällets eventtält under Almedalsveckan i Visby.

– Det är viktigare än någonsin att lyfta fram dem som levererar goda resultat, framtidssäkrar sin verksamhet och rustar kommunen för kommande generationer. Vi tror på kraften i det goda exemplet och på att sprida ordet om de kommuner som hittat metoder för att lyckas med utvecklingen, säger Christina Kennedy, chefredaktör på Dagens Samhälle.

Läs mer om vinnare och nominerade på dagenssamhalle.se.