Di ScaleUp får förtroende att utveckla Nordiska Scale Ups

Nordic Innovation, som är en enhet under Nordiska Ministerrådet, vill främja utvecklingen av Scale Ups i Norden. Efter en urvalsprocess har man nu valt Di ScaleUp som en partner för dessa utbildningar.

Di ScaleUp Academy är ett utvecklingsprogram för mindre och mellanstora bolag som vill ta nästa steg i sin tillväxtresa. Programmet bygger på en etablerad metodik som hjälpt fler än 10 000 företag globalt de senaste 30 åren och 75 företag i Sverige de senaste tre åren. Med en systematisk process och handfasta verktyg hjälper vi företag att förverkliga sina tillväxtambitioner.

Nu tar vi nästa steg och utvecklar programmet för nordiska Scale ups.

”Vi är mycket glada för denna kvalitetsstämpel från Nordic Innovation och ser fram emot att lansera det första programmet inom kort säger Peter Fellman affärschef för Di-gruppen. För oss inom Di-Gruppen är det ett naturligt sätt att bredda vår affär och är helt i linje med vår vision om att bidra till ett blomstrande näringsliv.”

Di ScaleUp har tillsammans med Verona Growth och Startup Foundation i Finland, som bland annat står bakom den kända start up-konferensen Slush, samt ScaleupXC i Norge tagit fram ett 12-månaders program för företag som bygger på ScaleUp metodiken samt också innehåller ett mentorprogram samt nätverk i Silicon valley, New York och Tokyo. Programmet omfattar allt från strategi, internationalisering, bygga företagskultur, samt kapitalanskaffning.

”Programmet har sina rötter på MIT där metodiken först utvecklades. Vi har de senaste åren vidareutvecklat det med inriktning först på svenska scaleups och nu även på nordiska. Inriktningen är på företag som har minst 20 mkr i omsättning med en internationellt skalbar affärsmodell. Styrkan i programmet är att det bygger på över 10 000 tillväxtföretags praktiska erfarenheter av vad som verkligen funkar när man ska skala upp” säger Pelle Tornell, DiScale Up”

Innovationsmyndigheter Vinnova stöttar initiativet i Sverige genom att delfinansiera deltagaravgiften för de företag som blir antagna till programmet.

Läs mer på nordicscaleupacademy.com

• scale up