Digital artrosbehandling vinner Athenapriset

Athenapriset går i år till Joint Academy, ett digitalt verktyg för behandling av folksjukdomen artros. Athenapriset är Sveriges största pris till forskning och innovationer som tagits fram genom samverkan mellan sjukvård, akademi och näringsliv. Priset består av ett stipendium på 100 000 kronor och delas i år ut av Maja Fjaestad (S), statssekreterare vid socialdepartementet.

Joint Academy är ett digitalt program för behandling med fysioterapi vid artros. Det har sitt ursprung i Socialstyrelsens nationella riktlinjer som rekommenderar handledd träning och utbildning som ett sätt att minska symtomen och förebygga och fördröja behovet av att byta ut höft- och knäleder hos artrospatienter. 2008 skapades det nationella kvalitetsregistret Bättre omhändertagande av patienter med artros, BOA-registret, för att ge patienterna behandling enligt riktlinjerna samt följa resultatet. Kvalitetsregistret visade att endast en liten andel av patienterna fick tillgång till sjukgymnastik och artrosskola. Det födde idén till att skapa en digital version av ett utbildnings- och träningsprogram.

Fördelen med Joint Academy är enligt pristagarna att det digitala verktyget ger patienterna tillgång till behandling med en frekvens som är svår att genomföra i fysisk vård. Som en del i den digitala behandlingen erbjuds patienterna handledning av en personlig fysioterapeut. Patienterna kan också följa resultatet av behandlingen när de registrerar sina data, exempelvis upplevd smärta. Det patientrapporterade utfallet samlas in och blir underlag för vetenskapliga uppföljningsstudier.

I dag är Joint Academy den största vårdgivaren i Sverige för behandling med fysioterapi vid höft- och knäartros. Över 70 000 patienter, framför allt i Sverige, men även i Norge, England, Skottland, Tyskland, Frankrike och USA, har påbörjat behandling och cirka 350 fysioterapeuter är knutna till verksamheten. Följsamheten till behandlingen är hög, tre av fyra patienter genomför majoriteten av uppgifterna i det digitala verktyget.

Visionen för Joint Academy är att bli en global aktör som tillhandahåller standardbehandlingen för patienter med kronisk ledsmärta.

– Vetenskapligt vill vi bli en forskningsinstitution med globalt samarbete kring digital vård inom leder, muskler, senor och ledband. Vi siktar på att bygga en organisation som blir ett forskningsnätverk där forskare kan bedriva studier baserade på vår databas, säger Leif Dahlberg, senior professor i ortopedi och grundare av Joint Academy tillsammans med Jakob Dahlberg, som är datavetare med inriktning på e-hälsolösningar.

Bakom arbetet med utvecklingen av Joint Academy och den forskning som är knuten till verksamheten, står ett stort antal institutioner, företag och personer, däribland från Lunds universitet, LU Innovation, University of Nottingham, Capio Ortopedi, Aleris, Euro Accident och Apoteket AB.

Athenapriset delas ut av Maja Fjaestad (S), statssekreterare vid socialdepartementet vid en konferens om precisionsmedicin i sjukvården. Konferensen sänds digitalt den 22 oktober kl 11.30-13.30 och det går att anmäla sig kostnadsfritt här.

Ett tungt vägande kriterium i juryns bedömning av de nominerade bidragen till Athenapriset är att forskningen ska ha skett i nära samverkan mellan akademi, sjukvård och näringsliv. Övriga kriterier är medicinsk nytta, innovationshöjd, vetenskaplig kvalitet och samhällsnytta. Prissumman är 100 000 kronor.

Juryns motivering

”Årets vinnare har med utgångspunkt från evidensbaserad kunskap i kvalitetsregister utvecklat och förbättrat behandling och tillgänglighet för patienter med artros, en av våra största folksjukdomar. Digital teknik kompletterad med personlig handledning av fysioterapeuter ökar patienternas följsamhet och tillgång till en kostnadseffektiv behandling med målet att genom livsstilsförändringar fördröja och förebygga behovet av operation. Framgången i arbetet bygger på en kontinuerlig och nära samverkan mellan sjukvård, akademi och näringsliv, där även patienterna bidragit med viktiga erfarenheter. ”

Om Athenapriset
Bakom Athenapriset står Vinnova och Dagens Medicin tillsammans med Vetenskapsrådet, Forte, Lif och Sveriges Kommuner och Regioner. Priset delas i år ut för fjortonde året i rad. Syftet med Athenapriset är att uppmärksamma och belöna forskning och innovationer som skett i samverkan mellan akademi, sjukvård och näringsliv.

Årets jury består av:
Anders Brinne, områdesledare för hållbar precisionshälsa, Vinnova, juryordförande.
Nina Rehnqvist, senior professor, grundare av Athenapriset
Ola Winqvist, ordförande i Svenska Läkaresällskapets delegation för forskning, tidigare Athenapristagare.
Madeleine Durbeej-Hjalt, huvudsekreterare Medicin och Hälsa, Vetenskapsrådet
Olle Lundberg, huvudsekreterare, Forte
Anders Kärnell, medicinsk chef, MSD
Emma Spak, chef sektionen för vård och omsorg, Sveriges Kommuner och Regioner.
Lisa Blohm, chefredaktör, Dagens Medicin

Kontakt:

För pristagarna:
Leif Dahlberg
leif@jointacademy.se

För Athenapriset och juryn:
Maja Florin, projektledare Athenapriset
maja.florin@dagensmedicin.se