Market utser Sveriges främsta detaljhandelsföretag

Tidningen Market etablerar ett nytt pris för att lyfta fram och hylla de mest framstående företagen i Sveriges största bransch.

Market Awards delas ut till Sveriges främsta detaljhandelsföretag i tolv branscher, samt till en totalvinnare. Årets pristagare får ta emot priset vid en galamiddag i anslutning till årets stora branschdag Retail Arena som i år hålls den 19 oktober på Grand Hôtel i Stockholm.

– Branschen har gått igenom en tuff och svår tid där många företag snabbt har behövt ställa om under pandemin. Dessutom har den digitala transformationen gjort att konkurrensen från globala aktörer ökat enormt. Att då vara med och lyfta branschens bästa exempel är en del av vår vägledande och inspirerande funktion som branschtidning och jag tror att den rollen är viktigare än någonsin just nu, säger Fredrik Svedjetun, Markets chefredaktör.

De tolv branschpriserna utgår från en undersökning baserad på bland annat försäljnings- och resultattillväxt, kund- och medarbetarnöjdhet, innovationsförmåga samt varumärkesposition. Tre finalister utses i varje bransch och vinnaren i branschen utses av en jury.

Fredrik Svedjetun ser stora fördelar med att Market Awards baseras på konkreta siffror och data.

– Dessutom kommer vi att täcka in alla typer av bolag i detaljhandeln, stora som små, eftersom vi tittar på varje delbransch. Alla som presterar bra har chansen att vinna.

Om Market Awards

Delas ut till de främsta företagen i de 12 största branscherna i handeln. Juryn utser också en totalvinnare - det företag som lyckats bäst i detaljhandeln 2022. Vinnarna hyllas under en galakväll i Spegelsalen på Grand Hôtel i Stockholm den 19 oktober.

De tolv branschkategorierna är:

• Dagligvaru- och servicehandel
  • Hemelektronik