​Norrtäljemodellen prisad som Årets brobyggare i hälso- och sjukvården

​Norrtäljemodellen prisad som Årets brobyggare i hälso- och sjukvården

Den unika modellen för vårdsamarbete i Norrtälje får utmärkelsen Årets brobyggare i hälso- och sjukvården 2019. Sammanslagningen av sjukvård och omsorg i vårdbolaget Tiohundra har vävt ihop kommunens och regionens ansvar för befolkningen.

Företrädare för Norrtäljemodellen fick under tisdagen ta emot blommor, diplom och en fortbildningscheck på 30 000 kronor på Vårdarenan i Stockholm. Utmärkelsen delades ut av socialminister Lena Hallengren (S).

Juryns motivering:
För att med uthållighet och helhetssyn mejslat ut nya kedjor för patienterna mellan omsorg, primärvård och sjukhus. Årets brobyggare har visat att ihärdig kulturförändring, interprofessionella arbetssätt och patientsamverkan kan spränga stuprör, och har potential att ta sig an samhällets största hälsoutmaningar i större skala.

Juryn valde också att tilldela initiativet Kolinfo ett hedersomnämnande. Kolinfo, som har sitt säte vid Skaraborgs sjukhus i Skövde, har tagit fram nätbaserad patientutbildning för personer med kroniskt obstruktiv lungsjukdom.

Juryns motivering:
För att med tretton vårdprofessioners imponerande bredd och ett personcentrerat arbetssätt ha sytt ett digitalt lapptäcke av kunskap som underlättar livet med en kronisk sjukdom. Genom evidensbaserad egenvård om fysisk, psykisk, sexuell och existentiell hälsa görs verktygen för att klara vardagen mer tillgängliga för en angelägen patientgrupp.

Det är första gången som hälso- och sjukvårdens största samarbetspris, Årets brobyggare i hälso- och sjukvården, delas ut. Priset är ett initiativ från sju professionsorganisationer i samarbete med branschbevakaren Dagens Medicin och systertiteln Kommunal Hälsa.

Bakom utmärkelsen står följande organisationer:

• Vårdförbundet
• Dietisternas riksförbund
• Fysioterapeuterna
• Sveriges arbetsterapeuter
• Sveriges farmaceuter
• SRAT
• Svensk sjuksköterskeförening
• Dagens Medicin
• Kommunal Hälsa

Årets brobyggare i hälso- och sjukvården är ett initiativ för att uppmärksamma vikten av gott samarbete till nytta för patienten. Vinnaren ska ha utmärkt sig vad gäller interprofessionellt samarbete – hållbart samarbete mellan olika vårdprofessioner, mellan vård och patient/anhöriga samt mellan olika organisationer. Ett annat kriterium gäller personcentrering, det vill säga fokus på att utgå från personen som behöver hjälp, snarare än diagnosen. Utöver det har juryn också bedömt förmågan till nya initiativ och arbetssätt, liksom effektivt implementerade prioriteringar – att rensa ut gamla metoder som inte längre behövs.

Årets brobyggare i hälso- och sjukvården har utsetts av en expertjury bestående av: Elisabeth Wallenius, Funktionsrätt Sverige, Madeleine Beermann, Unga Reumatiker, Sineva Ribeiro och Annika Wåhlin, Vårdförbundet, Stefan Jutterdal, Fysioterapeuterna, Ida Kåhlin, Sveriges Arbetsterapeuter, Ulf Janzon, Sveriges Farmaceuter, Ami Hommel, Svensk Sjuksköterskeförening, Ulrika Guldstrand, Svenska logopedförbundet/SRAT Charlotta Rubin, Dietisternas Riksförbund och Christina Kennedy, Dagens Medicin (juryordförande).

Dagens Medicin är det enda oberoende nyhetsmediet för svensk hälso- och sjukvård, och har enligt Orvesto Näringslivs senaste mätning 88 000 läsare varje vecka. Dagens Medicin riktar sig till beslutsfattare och legitimerad vårdpersonal i hälso- och sjukvården. På sajten och i digitala nyhetsbrev publiceras nyheter varje vardag.

Genom seminarieavdelningen Dagens Medicin Agenda anordnas ett stort antal mötesplatser varje år. Just nu pågår Vårdarenan 2019.

Christina Kennedy

Chefredaktör och redaktionell chef Dagens Samhälle, Di-gruppen 0702-996040

Välkommen till Bonnier Business Media Sweden!

Bonnier Business Media (BBM) är en del av Di-gruppen, Bonnier News.

Varje vecka når vi över en halv miljon beslutsfattare i Sverige med varumärken som: Dagens Samhälle, Dagens Media, Resumé, Dagens Medicin, Byggindustrin, Fastighetsnytt, Privata affärer, Aktuell Hållbarhet, Market, Dagligvarunytt, Digital Hälsa, Läkemedelsmarknaden, Risk & Försäkring, Pensioner & Förmåner och Fond & Bank.

Bonnier Business Media Sweden