STÅLBRANSCHEN - VARM SOMMAR, HEKTISK HÖST

Varje gång jag går på semester har jag samma två önskningar i sinnet. Dels hoppas jag att vädret blir tillräckligt skönt för att kunna vara ute i naturen, golfa, vara på sjön och äta grillad mat utomhus. Den andra önskningen är att få se stålbranschen utvecklas efter sommaren. I år blev det fullträff på den första och jag tror på jackpot med bra tryck även i stålsektorn!

Om vi tittar på priserna för stålprodukter, utan valutaeffekter, ser man att malmbaserat stål – i huvudsak platta produkter – i skrivande stund under kvartal tre legat stabilt jämfört med kvartal två. Undantag för tunnplåt där vi noterat svagt sjunkande priser beroende på väldigt tuff konkurrens mellan klipp- och slittproducenterna i Norden. Även när det gäller skrotbaserat stål, till exempel balk och stång, har producentpriserna legat fast. Legeringstillägget för rostfritt stål har ökat kraftigt under tredje kvartalet även om det sjönk för augusti.

Priset på aluminiumprodukter styrs i huvudsak av noteringen på London Metal Exchange. Efter rusningen i april – orsakat av USA:s embargo mot Rusal har noteringen nu närmat sig en normalnivå. Framtiden då? De sydeuropeiska producenterna av långa produkter höjde sina priser i augusti och aviserar prishöjningar även för september. Allt enligt nyhetsbladet SBB. Plåtverken är fortsatt väl belagda med långa ledtider och vissa av dem har också underhållstopp som begränsar deras kapacitet ytterligare.

En ny osäkerhetsfaktor är den senaste tidens utveckling i Turkiet med en starkt fallande Lira. Den har under året – enligt SBB – fallit 44 procent gentemot den amerikanska dollarn. Det accelererade den 10:e augusti när President Donald Trump dubblerade importtarifferna för Turkiet till 20 procent för aluminium och 50 procent för stål. Vet han inte att ungefär 60 procent av de turkiska verkens kostnader kommer från insatsmaterial som köps i USD? Eller är det så att målet med politiken handlar om något helt annat än stål?

Mot detta står de ”safe guards” som EU satte upp i mitten av juli för att skydda vår marknad mot dumpning från de länder som inte längre kan exportera stål och aluminium till USA. Man har tagit fram kvoter som bygger på tidigare års import. För tonnage utöver kvoten blir det strafftullar.

För att hålla reda på hur mycket kvot som finns kvar kan man söka på en specifik EU hemsida, men det tycks som om många köpare väljer bort importalternativet på grund av osäkerheten kring kvoterna och istället gör upp med producenter inom EU.

Jag har försökt följa med i den upptrappade debatten inför det kommande riksdagsvalet i september, men har inte direkt fastnat för några ämnen eller utspel som har direkt inverkan på stålindustrin – förutom då miljöfrågorna som är otroligt viktiga, men inte något direkt nytt.

Jag ser fram emot en intensiv och rolig höst för oss alla. Ett datum jag har kryssat för speciellt i kalendern är 25:e oktober. Då ska jag vara med och diskutera höghållfaststål för byggnadsindustrin på stålbyggnadsdagen som hålls på Malmömässan.Kom du också!

MAX FJAESTAD
PRODUKT & INKÖP