Arbete med att förnya en använd maskin

Gröna maskiner

På Beans in Cup jobbar vi aktivt med hållbarhet och vi har flera olika projekt igång som ska hjälpa till att bidra till en mera hållbar utveckling. Ett område vi är särskilt stolta över är hur vi arbetar med begagnade maskiner – Gröna maskiner.

Att köpa en begagnad och rekonditionerad kaffemaskin har en mängd olika fördelar inom en rad olika aspekter. Den vanligaste orsaken är dock fortfarande att kunden vill spara pengar, men vi ser en positiv utveckling där fler och fler kunder väljer mot bakgrund att man till exempel vill minska sin klimatpåverkan. När en begagnad maskin rustas upp byts i princip alla invändiga delar ut, delar som kan ha slitits under åren. Detta medför att maskinen blir som ny, även om själva skalet har några år på nacken. Självklart servar vi dem fortsatt precis som vanligt och kvaliteten på maskinen kan nästan likställas med en ny maskin.

”Vi gör allt som står i vår makt för att öka livslängden och att inget material ska gå till spillo i förtid” säger Karin Enock, Hållbarhetschef på Beans in Cup. ”Vi utökar antalet försäljningar av gröna maskiner årligen. Återanvändandet av kaffemaskiner är en prioriterad hållbarhetsfråga som spelar en central roll i Beans in Cups omställningsarbete mot cirkulär ekonomi, det vill säga ett bättre resursanvändande och en längre livscykel. Extra viktigt är det för oss eftersom elektronik, i vårt fall våra kaffemaskiner, förbrukar mycket stora resurser vid tillverkning”, fortsätter Karin Enock.

Många av våra verksamheter i landet kan hantera denna rekonditionering själva, men vi har också en uppsamling på vårt kontor i Borlänge som används om trycket är stort på någon verksamhet eller om projektet blivit för komplicerat.

Läs gärna mer om våra andra hållbarhetsprojekt här: https://www.beansincup.se/hallbarhet/