Hållbar jord

Gott kaffe med hållbar eftersmak

Hur hållbart är det med en kaffemaskin på kontoret? Det finns många aspekter att ha i åtanke, från kaffebönorna som ska malas till distributörens arbete. På Beans in Cup arbetar vi med en genomsyrande hållbarhetsstrategi där hållbarhetsarbetet ska nå ända ut på individnivå. Här berättar Karin Enock, Beans in Cups hållbarhetschef, mera om vår strategi.

Att varje kontor har någon form av kaffemaskin är mer regel än undantag. På senare år har kaffe, vars bönor ofta reser långa vägar för att nå oss, kommit upp högt i hållbarhetsdebatten. Vi på Beans in Cup arbetar inte bara med att kaffet ska vara klimatsmart, utan även att strategin ska prägla hela företaget. Idag förser vi olika arbetsplatser i Sverige med vad vi menar ett gott kaffe med en hållbar eftersmak.

Vår Hållbarhetschef, Karin Enock, arbetar med att de globala och svenska hållbarhets- och miljömålen ska nås, och att bolaget möter kundernas förväntningar och krav på hållbarhet. I det ingår att driva utvecklingen mot en hållbar affärsmodell.

– Vi är inte unika med att arbeta med hållbarhet. Men vi är oerhört seriösa och grundliga i vårt arbete. Just nu bygger vi upp flertalet ledningssystem som kommer att vara en viktig plattform i vårt fortsatta hållbarhetsarbete, fortsätter Karin Enock.

De ledningssystem som Karin pratar om är uppdelade i flera olika områden. Det första området är baserat på miljö och klimat, där syftet är ett tydligt fokus på klimatsmarta lösningar för att driva utvecklingen och företaget framåt. På samma sätt ska ett system för kvalitet och arbetsmiljö finnas, för att säkerställa att man når upp till de olika intressenternas högt ställda krav.

– Jag brukar prata om lönsamhet och ansvar. Det är två punkter som vi strävar efter ska gå hand i hand och rakt igenom alla våra verksamhetsprocesser.

Ett exempel på hur vi på Beans in Cup förnyar sig är att vi nyligen byggt upp ett fossilfritt engångssortiment. Från och med 2020 kommer engångssortimentet att vara fossilfritt, och vi arbetar redan idag med att förlänga livscykeln på sina kaffemaskiner genom att reparera och förnya de återanvända maskinerna, som vi kallar Gröna maskiner.

– Det är viktigt att påverka i alla områden vi kan och strävan mot ett 100% hållbart sortiment måste alltid vara målet. Detta hoppas jag att vi ska lyckas åstadkomma de närmsta åren.

En annan hållbar nyhet år 2020 är vår nya webbshop. Här kommer vi ta fram en märkning på ett urval av sina produkter, som vi kallar ’Vårt Val’, för att göra det enkelt för kunden att göra ett långsiktigt och hållbart val. Redan idag har vi en svanenmärkt kaffetjänst som innebär att hela kaffelösningen är godkänd av Svanen, allt från det certifierade kaffet till klimateffektiva transporter för servicemedarbetaren.

– Hållbarhet är idag en fråga som finns på de flestas läppar. Det finns en hel del motstridiga fakta och det är lätt att gå fel, speciellt eftersom ämnet engagerar många och det finns starka åsikter om vad som är rätt och fel. Därför blir det grundliga arbetet så viktigt och där tror jag att vi bäst lyckas genom att fortsätta arbeta metodiskt med att skapa en grön tråd inifrån och ut och utifrån och in, avslutar Karin Enock.