Susanne Eliasson, administratör, Sara Rosén, säljare, Mari Ahnfeldt, platschef, Ingrid-Marie Johansson, hygientekniker, Bodil Olsson, säljare

Halmstad: ett jämställt kontor

På Beans in Cups kontor i Halmstad jobbar det 10 personer: fem kvinnor och fem män. Flera av kvinnorna innehar tydligt mansdominerade roller. För att få en bild av varför det blivit så på just där, när det generellt både i branschen och på Beans in Cup är mer mansdominerat, tog jag tåget dit och hälsade på.

Jag träffar Mari Ahnfeldt som är platschef, och Sara Rosén som är säljare.

Vilken fördel det är med en kvinnlig platschef?

- Jag vet inte om det alltid är en fördel men det är nog så att vi kvinnor jämfört med män ibland har olika perspektiv på saker och ting, vilket innebär att saker och frågor belyses på ett annat sätt, berättar Mari. Hon fortsätter: - Sen tror jag att det kan vara så att kvinnor har lättare för att applicera lite mjukare värden för att få medarbetare att känna sig värdefulla. Men självklart är det även personligheten bakom, oavsett om man är kvinna eller man, som är avgörande för om man är en bra chef och ledare.

Tror du att du blir bemött annorlunda internt för att du är kvinna, bland personal och av ledningen?

- Nu är vi ju många kvinnor just i Halmstad men jag har faktiskt inte känt av det alls sen jag började. Jag har blivit väldigt bra mottagen och har aldrig känt att någon agerat på ett visst sätt för att de har en kvinnlig chef, säjer Mari. När det gäller övriga så kanske lite både och faktiskt eftersom jag är ny i företaget och ny i branschen så då kan man möjligen känna att jag måste prestera mer än männen för att få accept, fortsätter hon.

Tror du att kunderna behandlar dig annorlunda?

- Nej det tror jag nog inte. Undantaget de som varit kunder länge och haft relation med Henrik. (förra ägaren). Sen ska sägas att jag har bara varit här i 6 månader och inte hunnit träffa så värst många av våra befintliga kunder.

Uppfattar du att kunderna bemöter dig annorlunda som kvinnlig representant i en ofta mansdominerad roll som säljare?

- Det kan vara lite både och. Jag tror lite som Mari var inne på, att vi har lite annat perspektiv och jag upplever att vi kanske har en lite större palett att utgå ifrån när det gäller hur vi ska bemöta en kund, och möjligen att kvinnor även är lite mer lyhörda. Att vara kvinnlig säljare i vår bransch är ovanligt och det sticker ut litegrann.

Jag vänder mig till Sara Rosén, som jobbar som säljare sedan 1,5 år tillbaka.

På Beans in Cup i Halmstad arbetar även en kvinnlig hygientekniker.

Märker man någon skillnad gällande hennes roll, då det är mest män som även har dessa arbetsuppgifter?

- Det är positivt med en kvinna som är ute hos kunderna, just för jämställdhetsperspektivet. Idag är det vanligare med kvinnor i mansdominerande yrken än bara för 10 år sedan så jag tror att det håller på att jämnas ut. Det som kan vara lite svårare det är ju de tunga lyften, som är tunga även för en man. En kaffemaskin är ju både tung och svårhanterlig, säger Sara.

Hur är den vardagliga dialogen, påverkas det vanliga pratet av att det är mycket kvinnor?

- Det gör det säkert för det vet vi att det blir olika fokus om det är män eller kvinnor. Men det är inget som vi har tänkt på. Sen är ju de flesta ute på uppdrag större delen av dagen i detta arbete, så det blir heller inte tid för så mycket vardagligt prat, berättar Mari.

Hur kan ni inspirera våra andra kontor till att gå samma väg när tomma positioner ska fyllas?

- Det är lite svårt att svara på, men kvinnligt driv är ju svårslaget, säger Mari med glimten i ögat. Skämt åsido, men jag tror nog bara det handlar om att ge samma möjligheter till en kvinna som till en man, och står valet vid en rekrytering så fundera en extra gång på vilket mervärde du får i att välja som du gör, fortsätter hon.

Så hur kan vi attrahera fler kvinnor att börja i vår bransch och hos oss specifikt?

- Branschen är ju rolig och inspirerande eftersom kaffe är något som berör många människor och det kopplas till något positivt. Men jag vet också att det är viktigt att vara en attraktiv arbetsgivare på flera fronter, däribland att visa att jämställdhetsfrågan är viktig, inte bara fördelning utan även lönemässigt och möjligheten till utveckling och ansvar, avslutar Mari.

Vid tangentbordet: Linda Brandelius, Marknadschef

*På vårt kontor i Halmstad är följande roller tillsatta av kvinnor:

• Platschef
  • 2 säljare (dvs samtliga)
  • 1 hygientekniker
  • 1 administratör